Droom je van een echte sportwagen? Vermijd dan de tien volgende modellen, anders ben je misschien eens illusie armer.
Renault Clio V6
Met de Clio V6 probeerde Renault de mythe van de Renault 5 Turbo te doen herleven. Het eindproduct is op het eerste gezicht ook geslaagd: een gespierde lijn en een grote, centraal ingebouwde drieliter V6 die stevig duwt en mooi klinkt. Alleen is het weggedrag van de eerste versie bijzonder verraderlijk.
MG Midget 1500
De Midget is een mini-MGB. Het principe is hetzelfde maar zijn temperament is levendiger. Wat een plezier op kleine plattelandswegen. Helaas werd de Midget aan het einde van zijn carrière helemaal verpest: grote bumpers hielpen de lijn om zeep en de Triumph 1.500-motor kan een pistool vernietigen boven 4.000 tr/min Dat hebben we voor jou getest.
Pontiac Firebird
De naam suggereert verbluffende prestaties en een sportwagendesign, zeker in de K2000-serie. Helaas lieten de prestaties het in de loop der jaren afweten. Vooral de viercilinder uit het basismodel, die geraakte zelfs niet aan een vermogen van drie cijfers.
Ford Mustang
De mythe bij uitstek. In de eerste versies begeesterde de Mustang met zijn gedroomde silhouet en grote V8. Maar vergeet deze fantasie: de besturing is zo vaag als maar kan, de remmen zijn volledig afwezig, de ophanging maakt je zeeziek en in de basisversies ligt een zwakke zescilinder. Om de legende opnieuw te beleven, moet je kijken naar de Shelby-modellen.
Porsche 356A 1300
Hoewel de 356 de start was van de Porsche-legende, zijn niet alle versies aan te bevelen. Vooral de 356A, geproduceerd tot 1957: maar 40 paarden, remmen die afwezig lijken en een weggedrag dat ronduit schandalig is.
De Lorean DMC-12
Kinderen van de jaren tachtig zijn groot geworden met de film Back to the future en de De Lorean die erin meespeelde. Mogelijk maken we nu een mythe kapot, maar deze mooie auto met ‘huid’ van inox en vleugeldeuren wordt gehandicapt door zijn Franse V6-motor. Het onderstel werd wel ontwikkeld door Lotus.
Ford Fiesta XR2 MKI
Hou je van sport? Met deze Fiesta XR2 zul je jouw handen vol hebben. De Kent-motor levert 84 pk. Ruim voldoende, maar de vooras heeft geen enkel idee hoe om te gaan met een rijstijl die zelfs maar een beetje sportief is. Kortom, een lastig geval.
Lexus SC 430
Toen Lexus besloot om jacht te maken op de Mercedes SL, gaf het deze Lexus SC 430 als vreemd resultaat. Een originele look voor een vrij saaie auto zonder smaak. Zie het niet als een sportwagen, ondanks de krachtige V8, het weggedrag zal je snel een halt toeroepen. Er zit maar één ding op: rustig cruisen en genieten van de stilte binnenin.
Triumph TR7
Bij Triumph zit sportiviteit in de genen. Van de radicale TR3 en verschroeiende TR6 tot de sensuele GT6, het is altijd een plezier. Daarna lukte niets meer voor het merk. De TR7 was weliswaar leuk, maar helemaal niet betrouwbaar en teleurstellend qua bouwkwaliteit. Jammer, want er zat potentieel in.
Chevrolet Camaro
Net als de andere muscle cars leed de Camaro sterk onder de brandstof- en verzekeringskosten in de jaren zeventig. Daarna liep het helemaal fout, vooral in het begin van de jaren tachtig. De Camaro zei vaarwel aan de grote V8 met bijna 400 pk en bood alleen nog zwakke motoren aan, te beginnen met een viercilinder van 91 pk. Met de huidige generatie kunnen we ons gelukkig opnieuw verzoenen.