François Piette

13 MRT 2012

De tops en flops van het salon van Genève

Na onze portie Toblerone en Emmental zijn we terug uit Genève. Het salon van Genève is traditioneel de lieveling van de redactie. Qua oppervlakte is het veruit het kleinste internationale salon, maar toch is het één van de drukste qua nieuwigheden.

Om de beurs voor jou samen te vatten, hebben we gekozen voor drie verfrissende nieuwigheden en evenveel teleurstellingen. We roepen telkens een nieuw seriemodel, een concept en een merk tot top en flop.

TOPS

1. Seriemodel: Mercedes A-Klasse

Op foto is hij mooi, in het echt ronduit schitterend. Dit is esthetisch één van de grootste successen van het merk. Zijn sportieve allures breken volledig met de kleine en vreemde monovolume die de vorige A-Klasse was. De lagere en sportievere nieuwe A-Klasse zal de concurrenten pijn doen. Let op mijn woorden … En de AMG Sport-kit voegt helemaal de juiste geest toe aan het ontwerp.

2. Concept: Touring Disco Volante

Een meesterwerkje. Touring heeft zonder schrik en op magistrale wijze een legendarische Alfa Romeo uit de jaren vijftig opnieuw geïnterpreteerd. De toekomst, bekeken vanuit het verleden maar geactualiseerd. Touring overschaduwt met de Disco Volante de andere concepten in Genève. Hij is simpelweg magnifiek. Het innerlijk van de Alfa 8C Competizione versterkt de legende nog en zorgt voor extra muzikaliteit.

3. Merk: Morgan

Voor een constructeur die van conservatisme een levenskunst heeft gemaakt, is een nieuwigheid altijd een grote gebeurtenis. Morgan presenteert er meteen drie tegelijk met als bonus een elektrisch prototype. Het doet plezier om dit te zien en geeft ons hoop dat dit sympathieke kleine bedrijf over honderd jaar nog altijd aanwezig zal zijn. In hetzelfde kleedje.

FLOPS

1. Seriemodel: Audi A3

Ik hoor de vurige verdedigers van het merk met de vier ringen al moord en brand schreeuwen. Er zit er eentje op de redactie, gelukkig achter slot en grendel, die me nu stevig verkettert. Het is waar, de nieuwe A3 is mooi. Het probleem is Audi’s obsessie om een familiegezicht te kleven op alle modellen. Om het verschil nog te zien, moet je al een expert van het merk zijn. Door de ongelooflijke gelijkenis met het vorige model lijkt het alsof je voor een occasiewagen staat.

2. Concept: Bentley EXP 9 F

Bij traditionele kenmerken van een Bentley zoals elegantie, raffinement en een onderscheidende lijn mag je nu ook arrogantie, lompheid en (nog erger) slechte smaak toevoegen. Dit concept is meer dan een foute casting, het is een totaal gebrek aan respect tegenover de discrete en stijlvolle filosofie van het merk. Voor het eerst sinds lang hopen we dat dit prototype nooit de productie haalt.

3. Merk: Lotus

Anderhalf jaar geleden stelde Lotus met veel toeters en bellen een hele reeks nieuwe concepts voor. Een sportwagen, een hybride, een V8 met meer dan 600 pk: voor iedereen iets om bij te watertanden. Lotus beloofde ook deze modellen in productie te nemen. Maar sindsdien kwam er niets meer, zelfs geen klein concept in de hoek van de stand. Het wonder van de vijf broden en de twee vissen staat alleen in de Bijbel, Lotus blijft steken bij zijn huidige gamma.

Advertentie
Advertentie
Advertentie