De autoconstructeurs hechten, onder druk van EuroNCAP, steeds meer belang aan een goede bescherming van voetgangers bij een aanrijding. De nieuwe Volvo V40 wordt als eerste uitgerust met een heuse 'voetgangersairbag'.
Een motorkap die bij een botsing met een voetganger automatisch omhoog klapt, kenden we al van de Jaguar XK, de Citroën C6 of de nieuwe Mercedes SL. Volvo gaat echter nog een stap verder dan deze actieve motorkap met de zogeheten Pedestrian Airbag Technology, een wereldprimeur op de nieuwe V40.
Voetganger opvangen
Volvo's systeem werkt als volgt: sensoren in de voorbumper registreren de aanrijding. Het achterste deel van de motorkap wordt losgekoppeld en omhoog geduwd door de airbag. De opgeblazen voetgangersairbag bedekt de zone onder de verhoogde motorkap, een derde van de voorruit en het onderste deel van de A-stijl. De motorkap en de airbag vangen de voetganger op en verminderen zo mogelijke letsels.
Strengere criteria
De bescherming van voetgangers bij een aanrijding wordt steeds belangrijker. Crashtestorganisator EuroNCAP hanteert sinds dit jaar strengere normen. Auto's die vijf sterren willen halen, moeten nu minstens 60 procent scoren op het vlak van voetgangersbescherming. Enkele jaren geleden haalde de gemiddelde vijfsterrenauto nog maar 25 procent, de vooruitgang is dus opmerkelijk.