In een tijd van zeer strikte reglementen en racewagens die ongelooflijk op elkaar lijken, verrast Nissan met een prototype dat volledig tegengesteld is aan wat we de afgelopen jaren hebben gezien. Het doel is niet om te winnen (de DeltaWing valt buiten competitie) maar om de ontwikkeling van een wedstrijdwagen dichter bij die van een straatauto te brengen. Te ontdekken op 16 en 17 juni tijdens de 24 uren van Le Mans.
Raket op wielen
Alleen op de zoutmeren van Bonneville of in de hangers van NASA komt deze DeltaWing misschien bekend voor. De puntige voorkant vloeit uit in een brede achterpartij. De auto werd bedacht door Ben Bowlby en gebruikt een Nissan-motor, een viercilinder turbobenzine met een cilinderinhoud van 1,6 liter en uitgerust met de modernste technologieën zoals directe injectie en turbodrukvoeding. De basis van de motor wordt al gebruikt door de Juke maar hij werd herwerkt voor de autosport en levert hier 300 paarden. Dat lijkt redelijk weinig, maar is meer dan genoeg om een auto aan te drijven die grotendeels uit koolstofvezel is opgetrokken.
Andy Palmer, vicepresident bij Nissan, zegt dat hij zeer tevreden is met deze samenwerking: “Door de steeds strengere regelgeving lijken raceauto's meer en meer op elkaar en de gebruikte technologie heeft daardoor minder relevantie voor de ontwikkeling van productiemodellen. Nissan DeltaWing hoopt dit te veranderen en het was voor ons vanzelfsprekend dat we deel wilden uitmaken van dit project.”
Buiten competitie
Aangezien hij aan geen enkel reglement beantwoordt en de aandacht in de eerste plaats gaat naar de zuinigheid, rijdt de Nissan DeltaWing buiten competitie met het startnummer 0. De Automobile Club de l’Ouest (ACO), de organisator van Le Mans, heeft Nissan uitgenodigd om te starten vanuit Garage 56, een plek in de pitstraat die voorbehouden is aan experimentele auto’s.