1. 2.387 cm³
Hoewel hij het atmosferische viercilinder boxerblok van zijn voorganger, de GT86, behoudt, doet de nieuwe GR86 (een naamsverandering die er kwam in lijn met de andere sportieve “GR” modellen van Toyota, kort voor Gazoo Racing) het met een cilinderinhoud die stijgt van 1.998 naar 2.387 cm³.
2. 3.700 t/min
Dankzij de grotere cilinderinhoud levert het blok een hoger koppel, maar het doet dat vooral ook aan een veel lager toerental. Daarmee moet het verwijt dat de motor van de GT86 alleen in de hogere toerentallen veel te bieden had, tot het verleden behoren. Concreet beschikt de GR86 over 250 Nm vanaf 3.700 t/min tegen 205 t/min voor de GT86.
3. 234 pk
Het maximumvermogen van het blok gaat er ook op vooruit en bedraagt nu 234 pk (voorheen 200 pk) bij 7.000 t/min. Dat moet bij de kleine Japanse coupé zorgen voor betere prestaties, met een 0-100 km/u in 6,3 seconden tegen 7,6 voor de GT86.
4. 6 versnellingen
In de Toyota GR86 heb je de keuze uit twee versnellingsbakken: een handgeschakelde of een automatische. In beide gevallen gaat het om een zesbak. De handgeschakelde versie krijgt een pook die ontworpen is voor korte schakelbewegingen. De automatische versnellingsbak krijgt dan weer peddels aan het stuur. De prestaties gaan er licht op achteruit met de automaat, met de sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden en een topsnelheid die daalt van 226 km/u naar 216 km/u.
5. + 50 %
Rekening houdend met de verbeterde prestaties heeft Toyota ook gezorgd voor een versterkt onderstel en koetswerk dankzij het gebruik van stijvere materialen en de toevoeging van verstevigingen op cruciale plaatsen. Globaal gezien gaat de torsiestijfheid van de GR86 er met 50% op vooruit in vergelijking met de GT86.
6. - 10 mm
De GR86 behoudt grotendeels de afmetingen van zijn voorganger (met een lengte van 4,27 m en een breedte van 1,78m), maar hij wordt nog wat lager, terwijl de GT86 al niet erg hoog was. De GR86 is daardoor 10 mm kleiner dan zijn voorganger met een hoogte van amper 1,31 m. Zijn wielbasis wordt ook 5 mm langer, goed voor een totaal van 2.575 mm.
7. 8 + 7 duim
Tenslotte noteren we ook nog dat de GR86 uitgerust is met een moderner dashboard dan de GT86, met centraal een 8 duim groot aanraakscherm (compatibel met Apple CarPlay en Android Auto) dat sneller en reactiever zou moeten zijn. Voor zijn neus krijgt de bestuurder ook een 7 duim groot infoscherm.
De nieuwe GR86, die in april 2021 werd voorgesteld, wordt in de lente van 2022 op de Europese markt gelanceerd. De Europese avant-première vindt plaats op 2 december 2021.