Aan het einde van de jaren ’80 verscheen Mercedes indirect terug in de motorsportwereld, meer bepaald in de 24 uren van Le Mans! Het kwam voor het laatst aan de start in een uithoudingsrace in 1955, met destijds een tragisch ongeval dat het doek deed vallen over de ambities van Mercedes op dat vlak. Meer dan dertig jaar later tekende de directie voor een terugkeer, en dat als motorenleverancier van Sauber! En ze beslisten om meteen ook maar een supercar te ontwikkelen voor de openbare weg…
Grote verandering…
Maar wanneer Mercedes in 1991 de C112 voorstelt op het Salon van Frankfurt, is de sfeer omgeslagen. Duitsland zit in volle hereniging en het is tegen die bijzondere achtergrond dat het merk de broeksriem moet aanhalen en beslist om geldverslindende projecten te vergeten. De C112 verdwijnt dus in de vergetelheid, ondanks de interesse van heel wat potentiële klanten. Een aantal bronnen hebben het over een vijfhonderdtal mensen die bereid waren om een voorschot te betalen! Gerucht of realiteit? Veel is er over de geschiedenis van deze concept niet bewaard gebleven…
Italiaans lichaam, Duits hart
En toch is de basis even spectaculair als veelbelovend: het koetswerk is van Coggiola, het aluminium chassis vindt zijn oorsprong in de motorsportwereld, zijn vleugeldeuren doen denken aan die van de beroemde 300 SL uit de jaren ’50 en onder de motorkap achteraan vinden we een stevige 6 liter grote V12 met meer dan 400 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak! Jammer…