Op papier houdt het idee van een puur elektrische mini-SUV best steek: hij zou de twee sterkste trends van de markt combineren. Onze collega’s van L’Argus beweren trouwens dat het model bij Citroën een plaats zou moeten krijgen hebben tussen de C3 en de C3 Aircross, en bij Peugeot onder de e-2008. We gaan dus uit van een lengte van zo’n 4,10 meter.
Elektrisch én verbrandingsmotor
De kleine SUV moest worden onthuld tegen 2025. Voor Europa was een puur elektrische variant voorzien, met een motor van een kleine 100 pk en een batterij van 37 kWh, zo schrijft L’Argus verder nog. In het Midden-Oosten en Zuid-Amerika zouden dan weer versies met verbrandingsmotor worden geïntroduceerd.
Te kleine marges?
Maar door de huidige crisis moeten constructeurs hun uitgaven en investeringen herzien. Het zou ons niet verrassen mocht een elektrische mini-SUV niet voldoende marge hebben opgeleverd, zelfs niet wanneer hij met verbrandingsmotoren in ontwikkelingslanden zou worden gelanceerd. De 1008 zal dus nooit op de weg rijden. Of zou het management nog van mening veranderen eens de financiële gezondheid weer op peil is? Het zou zeker niet de eerste keer zijn in de meer dan 130 jaar dat de automobiel bestaat.