Pierre-Benoit Sepulchre

12 NOV 2021

Aston Martin: weer schulden door… James Bond

Nochtans gaat het heel goed met de verkoopcijfers.

De Britse autobouwer Aston Martin heeft in het derde trimester van dit jaar forse schulden gemaakt, en dat terwijl de verkoopcijfers verdubbeld zijn. De schuldige is de nieuwe film van agent 007, zijn beroemdste klant, die tot kolossale marketinguitgaven heeft geleid.

Meer concreet is het verlies na belastingen met een derde opgelopen tot 89,5 miljoen pond als gevolg van “grotere investeringen in het merk en de marketing”. Daarbij horen de vele evenementen in het kader van de lancering van No Time to Die, het jongste avontuur van James Bond. Het favoriete merk van de beroemde spion “speelt een hoofdrol” terwijl de film “vier modellen van Aston Martin in de spots zet”, zo klopt de constructeur zich op de borst in een persbericht.

Over de eerste negen maand van het jaar zijn de schulden na belastingen van Aston Martin echter gedaald naar 160,6 miljoen pond, tegenover 267,9 miljoen pond in 2020. De verkoopcijfers zijn dan weer bijna verdrievoudigd tot 736 miljoen pond. Het verlies in de eerste negen maand van het jaar weerspiegelt vooral het wegvallen van het krediet van 13 miljoen pond dat Aston Martin in 2020 van de regering ontving in het kader van tijdelijke werkloosheid. Dat krediet verviel op 30 september, wat leidde tot “hogere afbetalingskosten” van 40 miljoen pond.

 

De SUV van het merk, de DBX, heeft de verkoopcijfers getrokken en was goed voor meer dan de helft van de geleverde auto’s. Dat komt omdat de meeste klanten van Aston Martin te vinden zijn in Amerika (34 procent) en Zuidoost Azië (28 procent), twee markten die verzot zijn op dit soort auto’s. Aston Martin spreekt verder van een “significante groei” en houdt vast aan zijn doelstellingen voor 2024-2025, namelijk 10.000 verkochte auto’s en een zakencijfer van 2 miljard, met een winst voor belastingen van 500 miljoen pond. Dit jaar hoopt het merk 6.000 wagens aan de man te brengen.

Sinds de groep begin 2020 werd gered door de Canadese miljardair Lawrence Stroll volgt ze een nieuwe strategie. Die geeft voorrang aan vraag over aanbod, waardoor het aantal verkocht auto’s wordt beperkt, de voorraden worden verkleind en de prijzen stijgen zodat Aston Martin zich nog meer als een luxemerk kan profileren.


?


Advertentie
Advertentie
Advertentie