Ferrari’s voor de vuilbak? Het merk mag dan een mythe zijn, het knutselde toch ook enkele minder glorieuze bolides in elkaar. Maar laten we eerlijk zijn: de slechtste Ferrari is nog altijd beter dan de gemiddelde auto.
208 GTB
Dit is wellicht één van de mooiste Ferrari’s uit de geschiedenis. De befaamde Magnum gebruikte hem als dagelijks vervoermiddel. Eerst was er de 308 GTB, met een koetswerk uit polyester en een V8 met carburator en 255 pk. Tot zover ging alles goed. Dan ging het bergaf: een veel zwaarder stalen koetswerk, een povere afwerking en de overgang naar injectie waardoor het vermogen daalde tot 210 pk. Maar het ergste moest nog komen: de specifiek voor Italië gebouwde variant, die 208 GTB heette, werd (voor de taksen) uitgerust met een tweeliter V8 van … 155 pk.
Dino 208 GT4
Deze had alles om niet in de smaak te vallen bij de aanhangers van het merk. Die zweren namelijk bij berlinettes met twee zitplaatsen, een V12 voorin en getekend door Pininfarina. Deze Dino deed net het omgekeerde: centrale V8-motor, vier kleine plaatsen en een ontwerp van Bertone. Nochtans kon het resultaat overtuigen op de weg. In de 308-versie dan toch. Voor de Italiaanse markt gebruikte Ferrari de tweeliter V8. Gevolg? De 170 paarden van deze 208 GT4 hadden moeite om het merk eer aan te doen.
Mondial 8
Dit is vandaag de goedkoopste Ferrari. Maar dat wil niet zeggen dat je je meteen op dit model moet storten. De Mondial 8 werd in 1980 voorgesteld en volgde op de Dino 308 GT4. Deze keer hield Pininfarina de tekenpen weer vast. Maar hij was niet in topvorm en de lijn oogt eerder saai. De uitstootnormen fnuikten de centrale drieliter V8 tot 215 pk. De Mondial 8 is niet betrouwbaar, niet snel en niet mooi. Te vermijden.
400i
Zoals gezegd hebben vierzits-Ferrari’s nooit het hart van de fervente ‘Ferraristen’ gewonnen. En deze 400i zal ze niet van mening doen veranderen. Wat is hij banaal! De V12 verloor 30 pk door de overgang naar injectie. Er bleven nog 310 paarden over, maar die werden gekelderd door een automaat met drie versnellingen, niet passend voor het prestige van het merk.
348 tb/ts
Op papier heeft deze 348 tb alles om te bekoren. Een innemende en suggestieve lijn, een gesloten dak of targadak en een uitstekende 3.4 V8 die maar liefst 300 pk levert. Meer nog, die laatste leerde eindelijk hoe hij moest zingen, in tegenstelling tot de vorige modellen. Kortom, helemaal geslaagd? Neen, want het onderstel verpestte alles met een geniepig, onstabiel en verraderlijk weggedrag. De GTB- en GTS-versies waren iets rustiger.