De breaks voortgekomen uit de S60 hebben duidelijke familiebanden terwijl ze toch per definitie zo verschillend zijn. De V70 heeft geen grote verschillen ten opzichte van de berline. De XC70 daarentegen wil meteen van het asfalt afrijden met zijn robuuste look.
Op 27 mei werd de Berline voorgesteld en de V-70 breakversie is volledige identiek van voor en binnenin. Dus we gaan meteen naar de achterkant. Net zoals bij de S60 zijn de optische elementen achteraan in doorzichtig glas met zichtbare lampen. De uitlaat is ook identiek aan de S60. Het grote verschil ligt hem in de laadklep en de bescherming van de laadruimte om ook de bovenkant van de bumper te beschermen bij het in- en uitladen. De break is praktischer dan zijn zusje, maar hij heeft toch de smaak van de luxe en het comfort kunnen behouden. Sinds zijn debuut is de V70 niet enkel een goede, grote stationcar voor de familie, de vrije tijd of het werk. Het is ook een sierlijke en soms zelfs sportieve auto. Het insigne en de modelaanduidingen zijn voortaan ook hetzelfde als op de berline. Zoals eerder gezegd, de V70 is bijna identiek aan de S60. We gaan dus meteen door naar de All-Terrain versie: de XC70...
Hiermee lach je niet !
De stevige en robuuste indruk van de 4x4 stationcar werden door de ingenieurs en de technici van het Zweedse merk nog versterkt. De radiatorrooster geeft een machtig beeld en de grotere skidplates voor en achter nodigen uit om alle shortcuts te nemen, zelfs dwars door het landschap. Om zijn dynamiek en zijn veelzijdigheid, maar ook zijn verfijning te bewijzen, heeft de XC70 dakrails in aluminium. De zijspiegels zijn geleend van de XC90, Sports Utility Vehicle (SUV) van Volvo. De grote zijspiegels waarborgen een beter zicht, vooral met BLIS (zie nieuws van 26 mei). De auto is uitgerust met aluminium 16" velgen voor 215/65 banden. Een verschil met de S60 en V70 zijn de grote lichten vooraan met een nieuwe reflector.
Sterk als ijzer !
De kooi van de XC70 is sterk geïnspireerd door de binneninrichting van de S60 en V70, maar toch met een kleine aanpassing. De centrale console wordt uitgerust met een ruimte voor drinkbekers in een potig design. De multifunctionele centrale armleuning en de nieuwe zetels komen ook van de S60. De designers kondigen dan ook trots aan dat “de Volvo XC70 comfortabel blijft, zelfs wanneer de omstandigheden verslechteren”. Een mooie belofte voor een model dat vooral de Amerikaanse markt zal verleiden.
Ontdek meer inzichten
Volvo