Je had misschien nog nooit gehoord van Kerv Automotive, maar het Belgische bedrijf zou in 2022 een driewieler op de markt brengen die de mosterd haalde bij het Nederlandse Carver, dat in 2009 zelf failliet ging omdat Toyota stopte met de levering van motoren. Niet zomaar een driewieler dus, maar één waarvan het passagiersgedeelte gaat ‘hangen’ in de bochten, net zoals een motorfiets, aangedreven door meesturende achterwielen. Het bedrijf uit Houthalen-Helchteren had plannen voor zowel een benzinemodel en een 100% elektrische variant.
Kapitaalintensief
Maar die plannen gaan dus niet door, want het bedrijf is door de ondernemingsrechtbank van Hasselt failliet verklaard. Auto’s (of driewielers) bouwen kost geld, dat ondervond Kerv Automotive aan den lijve. Sinds de oprichting in 2016 waren er verschillende kapitaalinjecties nodig om de de noodzakelijke stappen in de ontwikkeling van het voertuig te zetten, onder andere van Punch Powertrain, de Limburgse Reconversiemaatschappij en de Indiase Kalyani Group. De dood van bezieler Cor van Otterloo in 2019 en de verminderde interesse van het ondertussen door Chinezen overgenomen Punch Powertrain, in combinatie met de nood aan nieuw vers geld, geven Kerv Automotive nu de doodsteek.
Nochtans was de gekke driewieler van Kerv zo goed als productieklaar. Als er een investeerder gevonden wordt die het ontwerp en de patenten koopt en geld steekt in de productie, zien we dit unieke concept misschien toch nog ooit werkelijkheid worden...