Tunesië heft tegenwoordige zeer hoge invoerbelastingen, vooral dan op auto’s. Daarom wordt het voor de doorsnee burger steeds moeilijker om zich een nieuwe auto te veroorloven, of zelfs een tweedehands exemplaar uit het buitenland. Daar komt nog eens bij dat de Tunesische dinar sterk gedevalueerd is, waardoor de koopkracht van de bevolking met bijna 50 procent is afgenomen. Zonder eigen auto-industrie is het land dus volledig afhankelijk van invoer.
SUV van eigen land
Gezien deze context van crisis en vanuit de wil om zijn landgenoten een betaalbare nieuwe auto aan te kunnen bieden heeft het Tunesische bedrijf Wallys beslist om een nieuw model te gaan produceren. Het is een kleine SUV geworden met de naam Iris. Om de prijs zoveel mogelijk te drukken (zo’n 11.000 euro) is goed over het model nagedacht. Zo krijgt hij een koetswerk in glasvezel en een stalen veiligheidscel die rechtstreeks op het chassis is gelast.
Onder de motorkap ligt een PSA-motor: een kleine 1.2-driecilinder van 82 pk. Dat is een correct vermogen, zeker omdat de auto slechts 940 kilo weegt. Let wel: wie te gulzig is met de opties (ledkoplampen, parkeersensoren, achteruitrijcamera, lederen stoelen, infotainmentsysteem) kan de factuur wel tot 20.000 euro oplopen.
De Wallys Iris wordt enkel verdeeld in Tunesië en een paar andere landen, zoals Jemen. Door de zeer strikte veiligheidsnormen in Europa is het onmogelijk om het model naar hier te exporteren.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: