Sommige lezers herinneren zich de concept X-021 misschien nog, want nadat hij in 1991 was onthuld in Tokio, werd hij tentoongesteld op het Salon van Brussel. Technisch gezien was het knap staaltje werk: een aluminium chassis, een ophanging uit de autosport, een 1,6-litermotor van 140 pk en een koetswerk in synthetisch materiaal. Omdat zijn lengte van 3,6 meter en zijn gewicht van 700 kilo er een pluimgewicht van maakten, had hij de verhouding gewicht-vermogen van een echte sportwagen.

Bovendien was het een achterwielaandrijver met een perfecte verdeling van de massa over de assen. Deze conceptcar had met andere woorden alles voor zich. Het enige wat ontbrak, waren de nodige centen… En daar wrong het schoentje: aan het begin van de jaren 1990 zaten Japanse bedrijven allemaal in de rode cijfers. Een nicheproduct had dus geen kans op overleven. Het zou nog duren tot de Copen voor Daihatsu terug in de markt van de speelse roadsters wou investeren.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: