De 2000 GT is ongetwijfeld één van de mooiste Toyota’s ooit gemaakt. De 2000 GT is ongetwijfeld één van de mooiste Toyota’s ooit gemaakt. De coupé werd gebouwd bij Yamaha, dat wel vaker samenwerkt met Japanse autobouwers, en onder zijn lange motorkap zat centraal voorin een 2 liter zes-in-lijn. Met 351 gebouwde exemplaren is het model bijzonder zeldzaam, en ook bijzonder duur. Maar het model dat nu op de Amelia Island-veiling van Gooding & Company verkocht is, beschikt bovendien over een rijke geschiedenis. 

Nummer 1 in handen van Carroll Shelby

De Toyota 2000 GT die afgehamerd werd aan een prijs van meer dan 2,5 miljoen dollar is de eerste van vier prototypes die van het model gebouwd werden in 1966, en de eerste met een chassisnummer (MF10-10001). Toyota gebruikte hem als show car om het model te introduceren in de Verenigde Staten, en kort daarna werd hij ingezet als één van de drie racewagens die Toyota inschreef voor de SCCA C-Production raceklasse, waar hij het opnam tegen modellen van Porsche, Lotus, Triumph en Datsun.


Om de wagens raceklaar te maken deed Toyota een beroep op niemand minder dan Carroll Shelby, die de 2000 GT uitrustte met andere uitlaten, Girling remschoenen, verstelbare Koni schokdempers, een differentieelkoeler, een aangepaste carterpan en Halibrand magnesium velgen. In 1968 eindigde het team vierde in het SCCA-kampioenschap met vier raceoverwinningen, acht tweede plaatsen en zes derde plaatsen. Voor Toyota was dit voldoende en het beëindigde het raceprogramma van de wagens, en MF10-10001 werd later verkocht aan een privéverzamelaar. Zijn laatste eigenaar kocht hem in 1980, restaureerde hem volledig en won verschillende prestigieuze prijzen.

De koper die 2.535.000 dollar neertelde, krijgt dus één van de meest iconische auto’s uit de geschiedenis van Toyota.


?