Als je KTM enkel kent van motoren, dan heb je de laatste 15 jaar niet goed opgelet. Het Oostenrijkse merk startte toen immers met de productie van de X-Bow (lees: crossbow of kruisboog), een op het circuit gerichte extreme bolide zonder voorruit, waarmee je echter ook de weg mee op mocht. Een motor op vier wielen zeg maar, waarvan het bedrijf er sindsdien 1.400 aan de man wist te brengen.
Van het circuit naar de weg
Ondertussen kwamen er heel wat evoluties van het model met koolstofvezel chassis en kwam er ook een gesloten GT2 raceversie, die KTM omschrijft als het ultieme wapen voor op het circuit… en nu ook in een straatlegale versie aanbiedt. En in tegenstelling tot de eerste dakloze vierwieler van KTM is dit een model dat je zonder schaamte (en zonder helm) naast een Ferrari of McLaren kan parkeren. Als je er één te pakken krijgt tenminste, want KTM zegt hem in “beperkte aantallen” te zullen bouwen.
XR staat voor Extreme Racer, en de focus ligt dan ook op een uitstekende vermogens-gewichtsverdeling en topprestaties. Een speeltje waarmee je van en naar het circuit rijdt om je er te amuseren en ronderecords te verbeteren dus. Technische gegevens van de nieuwe auto zijn er nog niet, maar de raceversie is voorzien van de 2.5 liter grote vijfcilinder die onder andere ook terug te vinden is in de Audi RS3. Het blok kreeg echter een boost tot niet minder dan 600 pk!
KTM onthult de auto en de bijhorende technische details in september, maar geïnteresseerden kunnen al eens gaan praten met de plaatselijke KTM-dealer.