De eind 2016 voorgestelde huidige generatie van de Suzuki Swift was voorzien van een nieuw, bijzonder licht en compact platform dat hij deelt met zijn broertje, de Baleno. Deze technische basis, die de naam Heartect draagt, moet opnieuw dienen als ruggengraat voor de volgende generatie van de Swift, hier te zien tijdens een testsessie in Spanje.

In de praktijk wordt verwacht dat de nieuwe Swift dezelfde proporties zal krijgen als de huidige generatie. De koetswerkpanelen, hier nog zwaar gecamoufleerd, veranderen enigszins om de nieuwe Swift, die bij Suzuki intern 'YED' gedoopt werd, te onderscheiden van zijn voorganger.

De koplampen, motorkap en grille zijn allemaal nieuw. Net als de huidige generatie zal ook de nieuwe Swift alleen als 5-deurs verkrijgbaar zijn. Op dit ontwikkelingsmodel met het stuur links, dat waarschijnlijk een Japanse specificatie is, zien we ook de aanwezigheid van traditionele deurgrepen aan de achterkant, in tegenstelling tot de verborgen exemplaren van de huidige generatie.





Op mechanisch vlak wordt de drukgevoede mild-hybrid van Suzuki in de toekomstige Swift verwacht. Er zou ook een hybride versie aangeboden kunnen worden, hetzij met Suzuki's zelf ontwikkelde hybridesysteem (zoals op de Vitara en S-Cross), hetzij met een aandrijflijn van Toyota (die in de Yaris Hybrid gebruikt wordt?) zoals nu al het geval is voor de Swace break en de Across SUV.

Suzuki zou deze nieuwe Swift eind 2023 moeten onthullen, voor een marktlancering in 2024.