In afwachting van zijn beschikbaarheid op ons continent, ondermeer in een dieselversie, was het salon van Chicago de kans om de versie te ontdekken die op de Amerikaanse markt komt. Deze middelgrote SUV laat niet onverschillig.
Explosieve motorisaties
Wil de naam van deze auto zeggen dat hij ravages aanricht wanneer je hem eens goed door elkaar schud? In elk geval zit onder de motorkap, voor Amerika, een V6 motor. De krachtigste versie is voorzien van een 4 liter SOHC motor van 255 pk (190 kW). De constructeur maakt duidelijk dat dit motorblok de voorkeur geeft aan lage en middelmatige regimes. Dankzij enkele aanpassingen is hij ook meteen de minst luidruchtige motor op de markt in deze categorie.
Meer dan 200 pk
De andere V6 heeft een cilinderinhoud van 3.7 liter met een vermogen van 210 pk (157 kW). Ook hier hebben de ingenieurs de nodige aandacht geschonken aan het rijden bij laag regime en het geluid van de motor. Met deze motor beschikt de bestuurder over een elektronisch gestuurd gaspedaal, deze past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan. Voor zijn komst op onze markt in 2007 is voor de Nitro ook een dieselversie voorzien.
3 versnellingsbakken
Afhangend van de motor biedt de Dodge Nitro 3 verschillende versnellingsbakken aan: een handgeschakelde met 6 versnellingen, en twee automatische versnellingsbakken met 4 of 5 versnellingen. Voor de automaat met 5 versnellingen kan manueel geschakeld worden aan de hand van de versnellingspook.
2 of 4
In de Verenigde Staten zal de klant kunnen kiezen tussen vier of tweewielaandrijving. De niet permanente 4x4 versie is weggelegd voor de handgeschakelde versnellingsbak, de permanente versie is voorbehouden voor de automatische versnellingsbakken. Voor de permanente versie kan aan de hand van een drukknop gekozen worden om het vermogen over te brengen op twee of vier wielen.
Omgekeerde remschijven
Om het remmen te optimaliseren hebben de ingénieurs van Dodge gekozen voor een technisch originele oplossing. De vier wielen van de Dodge Nitro zijn uitgerust met grote remschijven, de remschijven vooraan werden omgekeerd geplaatst met de luchtgaten aan de buitenkant. Dit laat ook toe om vervorming te voorkomen bij hoge temperaturen.
Ophanging
Een ander technisch snufje bij de Dodge Nitro is het gebruik van een nieuwe en specifieke vijfarmige ophanging. Ook werd deze ophanging speciaal ontworpen om met een geladen koffer te rijden of met een aanhangwagen. Tot slot, bezit de Nitro standaard het BTCS (Brake Traction Control System) systeem, dit systeem zet het koppel over van het ene wiel naar het andere bij het doorslippen.
Bron : Dodge