De Bugatti Veyron was een droom van Ferdinand Piëch, de huidige voorzitter van Volkswagen, die naast Bugatti ook Bentley en Lamborghini onder de VW-vleugels wist te brengen. 

Speciaal voor de productie van de 1.001 pk sterke wagen bouwde VW een fabriek in Frankrijk waar alle 450 exemplaren het levenslicht zouden zien. Maar de Veyron is nooit een winstgevende wagen geweest. Het totale kostenplaatje van de Bugatti voor VW wordt nu geraamd op 1,7 miljard euro, maar dat houdt de Duitse fabrikant echter niet tegen om aan de toekomst van Bugatti te blijven sleutelen. 

Van de 450 modellen zijn er reeds 405 gebouwd en afgeleverd. In totaal zullen er 300 coupés en 150 roadsters worden gemaakt. Momenteel zijn er al 30 besteld, wat maakt dat er slechts 15 openstaande bestelbonnen zijn. 

Onder die formulieren zal tijdens de Concours d’élégance in Pebble Beach vrij snel een handtekening staan, want Bugatti zal tijdens deze hoogmis van de auto de laatste exemplaren presenteren. Die zullen een speciale afwerking hebben, maar wat dat precies inhoudt, wil Bugatti momenteel niet zeggen. 

Ook over het toekomstige model houdt de fabrikant de lippen stijf op elkaar. Pas op het moment dat alle Veyrons verkocht zijn, zal er gecommuniceerd worden over de Bugatti die we in 2016 op de weg zullen zien.