"De resultaten van de inspanningen om de brandstofefficiëntie van nieuwe wagens die in de EU verkocht worden te verbeteren, zijn in 2017 gestagneerd", verklaart het EEA. De gemiddelde uitstoot steeg vorig jaar tot 118,5 gram CO2 per kilometer.
België deed beter
Constructeurs zullen dus nog grote inspanningen moeten doen om tegen 2021 het doel van 95 gram per kilometer te bereiken. Het ging de voorbije jaren nochtans de goede kant op: tegenover 2010 was de uitstoot gedaald met 22 gram CO2 per kilometer, een daling met 16 procent. België deed het vorig jaar met een gemiddelde uitstoot van 115,9 gram per kilometer beter dan het Europese gemiddelde.
Benzine
Een van de redenen voor de stijging is dat meer mensen nu overschakelen op benzinewagens. Die stoten meer CO2 uit dan equivalente diesels. Voor het eerst sinds het begin van de metingen in 2010 werden er in de hele Europese Unie meer benzinewagens dan dieselwagens verkocht, aldus het EEA: 53 procent tegenover 45 procent. Buiten in Italië en Denemarken nam de verkoop van dieselwagens in alle EU-lidstaten af.
En hybride?
De verkoop van plug-inhybrides en elektrische auto’s blijft wel toenemen: vorig jaar gebeurde dat met 42 procent. Toch blijft het aandeel van die auto’s in de autoverkoop klein (1,5 procent). België (2,7 procent van alle in 2017 verkochte wagens) behoort samen met Zweden (5,5 procent) en Finland (2,6 procent) tot de top drie van landen waar vorig jaar procentueel gezien het hoogste aantal plug-inhybrides en elektrische auto’s werden verkocht.