Vorig jaar kondigde de Nederlandse sportwagenbouwer Donkervoort aan dat het dit jaar een speciale versie van zijn oppermachtige D8 GTO zou onthullen ter ere van de 70ste verjaardag van oprichter Joop Donkervoort.
Vandaag is hij klaar: dit is de toepasselijk genaamde D8 GTO JD70, en het is een bijzonder extreme machine geworden. Donkervoort omschrijft hem zelf als “de eerste 2G-Supersportwagen ter wereld”. De auto zou namelijk dwarsversnellingen van tot 2G aankunnen en dat zou geen enkel ander model hem nadoen.
Vijfcilinder
Alles in de auto is gericht op dynamische efficiëntie. Dankzij een vederlicht buizenchassis en veel gebruik van koolstofvezel weegt de JD70 slechts 680 kilo. En dat is ondanks het feit dat hij centraal voorin een forse vijfcilinder in lijn torst, de drukgevoede 2.5 uit onder meer de Audi TT RS.
De motor heeft een smering met droog carter gekregen en is opgevoerd tot 415 pk, waardoor de Donkervoort in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u optrekt. 200 km/u staat al na 7,7 tellen op het digitale metertje. Tegelijk is dit de meest moderne Donkervoort ooit, met een benzinepartikelfilter en – oh heiligschennis – stuurbekrachtiging. De Nederlanders gaan slechts 70 exemplaren van deze extreme machine bouwen, die allemaal minstens 163.636,36 euro exclusief belastingen moeten kosten. Een duur verjaardagsgeschenk voor Joop…