Weggedrag : als een GT
Laten we duidelijk zijn: hoewel beide wagens als roadsters mogen beschouwd worden, zijn geen van beiden ook maar enigszins de ambitie om als sportwagen door het leven te gaan. Wie een bulderende motor zoekt moet ergens anders gaan shoppen…of zijn goedgevulde spaarpot aanspreken en voor de beresterke AMG kiezen. Bij de hier gepresenteerde modellen koos Mercedes voor de Groot Toerisme-filosofie waarbij de wagens dynamisch maar ook comfortabel zijn. En wees maar gerust, in deze materie weet Mercedes te schitteren.
De hedendaagse SL maakt indruk met de technologische snufjes waarop hij beroep doet. De elektronische rijhulpen mogen dan bij de die-hards dan wel veel frustraties oproepen, ze zijn verdomd efficiënt en veilig. In de praktijk wil dit zeggen dat de SL “R230” haast niet overhelt en zich ondanks zijn gewicht en de afmetingen erg makkelijk laat rijden. Toegegeven, het vermogen is niet van dien aard dat het chassis in moeilijkheden zou gebracht worden en ook de brede banden van het SportPack kunnen heel wat meer verwerken.
Bij het oudere model merk je de Amerikaanse invloed. Het ophangingscompromis is duidelijk op comfort gericht en voelt dus erg soepel aan. De koets beweegt nogal en de ophanging doet weinig moeite om de pompbewegingen op slechte wegen in toom te houden. Ook de stuurbekrachtiging voelt erg Amerikaans aan wat resulteert in een onprecies stuurgedrag en een zekere wazigheid rond het middelpunt. De remmen werken goed, maar toch valt het op hoezeer de techniek geëvolueerd is.
Comfort: top !
Wat comfort betreft kunnen we de SL280 werkelijk niets verwijten en begeven we ons op het hoogste niveau. Zelfs zonder actieve sturing verricht de ophanging zijn werk nagenoeg perfect. De SL valt niet in een put, maar zweeft er over. Ook de rest is navenant: de rijpositie is opmerkelijk, net als de kwaliteit van de zetels trouwens. De geluiddemping werd erg verzorgd en binnenin hoor je enkel de sportieve brom van de V6. Mercedes zou Mercedes niet zijn als de afwerking niet de hoogste toppen zou scheren. Het leder bijvoorbeeld, is werkelijk schitterend. Voor die prijs mag het wel, hoor ik jullie zeggen… en jullie hebben gelijk… Opmerkelijk is dat ook met open kap het comfort haast dezelfde hoge toppen blijft scheren. In de winter rondtoeren met het dak opgeplooid in de koffer stelt geen enkel probleem. Zelfs koulijers hoeven niets te vrezen. Nekverwarming, zetelverwarming, noem maar. De SL beschikt over een hele batterij toestanden die ervoor zorgen dat zelfs bij vrieskou enkel de haren (heel lichtjes) door de koude wind worden bereikt.
Ook de 300 SL weet zich op dit punt te onderscheiden, ook al lijken de vier zitplaatsen die Mercedes claimt eerder symbolisch te zijn. Laat ons de 300 SL maar als een tweezitter met bergruimte beschrijven. Ondanks dat we hier van een andere generatie spreken en het niveau van vandaag niet bereikt wordt, is het toch duidelijk dat dezelfde filosofie nu nog steeds wordt aangehouden. Het is werkelijk verbazend hoeveel aandacht er aan allerhande details wordt besteed…behalve dan aan die slechte rijpositie. Lange trajecten kunnen zonder enige moeite worden afgelegd. De ophanging wiegt de inzittenden zachtjes heen en weer, terwijl de diepe fluisterstem van de zescilinder zachtjes mee zoemt en het chroom de auto in een grote schittering onderdompelt. De verwarming is zijn naam meer dan waardig en de afwerking is gewoon perfect. En zelfs na twintig jaar hoor je nergens gepiep of gekraak. Wel heb je met de kap open veel last van turbulenties en windgeluiden. Ook met de kap dicht blijven bij hogere snelheden de windgeluiden het plezier wat bederven en om die kap te sluiten kan je jezelf maar beter wat geduldig opstellen want de operatie is niet van de eenvoudigste.
Prijzen en onderhoud
De basisprijs van een nieuwe SL 280 is 82.038 € ! Ja, je hebt goed gelezen! En daar blijft het niet bij want bovenop de al erg hoge prijs komt nog de wandeling door de ellenlange en zwaar geprijsde optielijst. Hoe zei die advertentie ook weer: maak van je SL een SL… In deze lijst vind je immers erg leuke dingen als een dak in glas voor 2.253 €, verwarmde zetels aan 482 € of nog metaalkleur voor 1.087 €. Geen nood, er rest nog heel wat meer moois dat je mag/kan betalen. Leder kost 1.073 €, een electrochrome spiegel komt op 382 €, elektrisch inklapbare spiegels laten zich met 284 € vergoeden terwijl de adaptieve cruise control de rekening met 2.518 € laat aangroeien. Als je tijdens het open rijden graag je nek laat verwarmen dan kost de airscarf je 617 €, een SportPack tikt met 3.086 € aan en voor een Harman Kardon audio-installatie leg je 1.172 € extra neer. Om maar te zeggen dat de serie-uitrusting vrij summier is, zeker voor die prijs.
Maar hoge prijzen zijn traditie bij Mercedes… Voor een 300 SL van de jaren tachtig en in goede conditie moet je tegenwoordig ongeveer 18.000 € neertellen. Voor een exemplaar als het onze, met weinig kilometers op de teller en als nieuw, loopt de prijs uiteraard nog hoger op. Enige tijd geleden werd de R107 nog wat schuins bekeken door de fanatiekelingen die eerder de 190/300 SL en andere Pagodes verkozen, maar momenteel klimt de waarde van de wagen gestaag omhoog. Dus lijkt het nu het moment te zijn om nog snel je slag te slaan. Zeker omdat de betrouwbaarheid van de wagen legendarisch is en een miskoop niet zo snel aan de orde zal zijn. De 6-cilinder is zowat onverslijtbaar en de constructeur maakt nog steeds wisselstukken. Dus hoef je op dat gebied geen urenlange zoektochten op internet te verwachten. Maar hou er toch maar rekening mee dat de prijzen echt op Mercedes-niveau zijn! Maar als je tijdens je zoektocht op een mooi exemplaar met onderhoudsboekje mocht stoten…doen!
En ook wat betreft het verbruik wijken beide testwagens niet van elkaars zijde : 12 liter per honderd zijn best redelijk.
Conclusie
Eigenlijk mogen we zeggen dat er weinig veranderd is. Een Mercedes SL is en blijft een niet demoderende wagen. Comfort, kwaliteit en rijplezier zijn steeds in voldoende mate aanwezig om een reis in eerste klasse te garanderen. De laatst geborene is sportiever, bulkt van de technologie en is de uitgelezen wagen om snel en toch ver te reizen. De motor is misschien wat nipt om de SL 280 helemaal top te maken, maar je mag er van uitgaan dat de reis erg aangenaam zal worden. De 107 is het rijdende bewijs van de kunde van de constructeur uit Beieren. Overvloedige kracht die beheerst en als op fluweel wordt geserveerd. Voeg daar nog de charme aan toe van een wagen die in de jaren 70 werd ontworpen en je bekomt een erg begeerlijke cocktail. Zowel gisteren als vandaag bevestigt de SL de kwaliteiten die zijn scheppers hem toedichten en is hij de referentie voor cabrio’s van niveau…