François Piette

22 OCT 2008

eRUF : Een 911 zonder Flat‑Six

 

De bekende Duitse preparateur, Alois Ruf, stelt zijn eerste milieuvriendelijk project voor, een elektrische 911!

204 pk …

De flat-six werd vervangen door een elektrische motor van 204 pk. De puristen zullen het niet graag horen, de traditionele flat-six is trouwens veel expressiever dan de geluidloze elektrische motor… . Maar, … met een beschikbaar koppel van 650 Nm vanaf 0 tr/min zullen de acceleraties wel heel wat stof doen opwaaien. Om van 0 tot 100 km/u te geraken is er wel wat meer tijd nodig, 7 seconden in totaal om precies te zijn. De topsnelheid ligt met 225 km/u ook lager dan de flat-six versie.

Een uitstekend rendement

Een van de grote voordelen van een elektrische motor is het rendement. Bij een klassieke motor gaat zowat 75% van de brandstof verloren in de koelingsystemen en uitlaten. Bij een dieselmotor ligt dat rendement 30 tot 40% hoger. Een elektrische motor heeft een rendement dat tussen de 80 en 90% ligt!

96 batterijen

Om de motor te voeden hebben ze bij Ruf 96 lithium-ion batterijen gebruikt. Elke batterij weegt 5.6 kg en is goed voor 160 A per uur, genoeg voor een autonomie van 250 tot 320 km. Al die batterijen samen wegen uiteraard een pak, 550 kg (wat het totaal gewicht op 1.910 kg brengt !), en nemen dan ook nog eens de volledige kofferruimte in. Om de batterijen op te laden zijn U ongeveer 10 uur moeten wachten.

 

PUBLICITÉ
PUBLICITÉ
PUBLICITÉ