BMW aanvaardt geen alternatief met betrekking tot de volledige, onbeperkte verantwoordelijkheid van de bestuurder zelf in het verkeer. Hiermee drukt de BMW Group haar standpunt uit tegen pogingen om wagens externe snelheidsbegrenzingen op te leggen. Dr. Burkhard Göschel, lid van de Vorstand van BMW voor ontwikkeling en aankoop, richt een toepasselijke boodschap aan de politici: "We beschouwen automatische systemen niet geschikt en ronduit ongepast, aangezien ze bijkomende risico's veroorzaken met betrekking tot betrouwbaarheid, prestaties en verantwoordelijkheid. Bovendien kunnen ze tot misbruik leiden. Assistentiesystemen voor bestuurders bieden ongetwijfeld een betere oplossing." Binnen de Europese Unie zijn sommige politici voorstander van "Intelligent Speed Adaptation" (ISA). Om bepaalde snelheidsbeperkingen op te leggen, zouden voertuigen uitgerust worden met controle-eenheden die gas- en rempedaal kunnen bedienen, zelfs tegen de wil van de bestuurder in. Aangezien de bestuurder de omvang en het effect van deze interventies niet altijd correct weet in te schatten, ontstaan er daardoor aanzienlijke risico's. "Intelligente" snelheidsaanpassing kan er bijvoorbeeld aanleiding toe geven dat een motorrijder valt in een bocht, en vergroot het risico op slippen en controle verliezen op kritieke plaatsen. ConnectedDrive: net zo goed als een virtuele copiloot Dr. Burkhard Göschel stelde in Stuttgart op de Europese Telematica Conferentie, georganiseerd door het Amerikaanse vakblad Automotive News, echt intelligente manieren voor om de veiligheid op de weg te verbeteren. Hierbij besteedde hij veel aandacht aan de politiek die door de onderzoekers en specialisten van de BMW Group nagestreefd wordt. Onder de naam "ConnectedDrive", verzekert dit toekomstgerichte BMW concept de interactie tussen de bestuurder, de auto en de wegomgeving. ConnectedDrive verbindt en vervolledigt telematica, online diensten en assistentiesystemen voor bestuurders. Voordien waren dat individuele, geïsoleerde modules, die de bestuurder duidelijke, specifieke en nuttige informatie verschaffen. Deze integratie maakt van ConnectedDrive een ware copiloot die de bestuurder de juiste informatie op de juiste manier en het juiste tijdstip geeft. Hieruit volgt trouwens een ander doorslaggevend voordeel van het BMW concept: de bestuurder wordt niet afgeleid door informatie die hij niet nodig heeft, maar wordt beter geïnformeerd op het geschikte moment. Met andere woorden: zijn werkdruk verlicht in plaats van zwaarder te worden. "Met BMW blijft de nadruk op de bestuurder. Het is dus altijd de man of vrouw achter het stuur die de controle heeft", zegt Dr. Göschel.