Eindelijk, je droomwagen staat in je garage! Je kunt je geluk niet op en de hele wereld mag het weten. Constructeurs zijn er zich goed van bewust dat bepaalde automobilisten graag showen dat ze bij de elite horen en creëerden daarom een hele accessoire-industrie.

Gadgets

De halve planeet droomt van een Ferrari. Het Italiaanse sportwagenmerk is de koning van de gadgets, de Ferrari-shop lijkt meer op een grootwarenhuis. De keuze is gigantisch: kleding, horloges, reistassen, schrijfgerief, fietsen, surfplanken, schaalmodellen, enzovoort. Niet alles getuigt van goede smaak, maar zonder twijfel vindt iedereen er wel zijn gading. De (rijke) diehard kan zich voor 55.000 euro een motor van de Formule 1-kampioen uit 2002 aanschaffen. Voor de minder gefortuneerde liefhebber is er nog altijd het notitieboekje voor 7 euro.

Klasse

Andere constructeurs houden vast aan hun onbereikbare status. Bentley ontwikkelde een breed gamma producten, van klassevol tot ‘normaal’: chique kleren, kleine lederen handschoenen, zijden sjalen, lederwaren of zilverwerk.

Leuk om te zien is de lederen helm met vliegeniersbril in de stijl van de ‘Bentley Boys’ aan het stuur van de Bentley Blower 1930. De zeer geraffineerde afdeling ‘Pure Bentley’ biedt luxueuze reistassen, opmerkelijk ledergoed zoals een sigarettenetui of een juwelenkoffertje. Voor de echte verzamelaar is er een speciaal koffertje voor je horlogecollectie (3.400 pond zonder taksen) of het zilveren schaalmodel van een Bentley (30.000 pond zonder taksen).

Partners

Dezelfde constructeur heeft trouwens exclusieve overeenkomsten gesloten met enkele andere prestigieuze firma’s. Klassiek zijn de Tibaldi-pennen of, en dat is al origineler, de laptops van Ego. Die dragen het Bentley-logo en worden net als het interieur van een Bentley overtrokken met doorstikt leder (12.500 euro). Heel klassiek zijn dan weer de Breitling for Bentley-horloges, niet discreet maar toch een logische keuze als je met een bolide uit Crewe onderweg bent. Of wat te denken van een originele brandkast van Stockinger? Voor 125.000 euro ligt exclusiviteit aan je voeten.

In vergelijking met dergelijke prijzen lijkt het parfum van Bugatti zelfs redelijk: 2.800 euro en voor… 26 euro krijg je er nog een deodorantstick bij.

Heel apart is het horloge Jaeger le Coultre AMVOX 2 DBS Transponder gemaakt van goud, koper en zilver. Daarmee kun je als een echte James Bond jouw Aston Martin ver- of ontgrendelen vanop afstand. Zonder twijfel een must have.

Ook banaal

Wanneer we een blik werpen op het aanbod van de concurrentie, blijven we wat op onze honger. Lamborghini houdt het op enkele polo’s, sweaters, sportvesten, enkele koffers en wat gadgets. Niets opvallends, ook al dragen sommige koffers de handtekening van Versace. Meer van hetzelfde bij Maserati, Porsche en Lotus. Exotischer gaat het eraan toe bij het minder bekende maar geraffineerde Zagato, maar zeggen dat het origineel wordt, is iets te veel van het goede.

De keuze is zeer ruim en ook constructeurs uit een lager segment bieden meer dan genoeg om de Kerstman te kunnen verblijden. Benieuwd wat er onder jouw kerstboom ligt.