Jean-Francois Christiaens

24 JUL 2020

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti‑testrijder eruit

De eerste van 40 Bugatti’s Divo wordt binnenkort geleverd. Maar eerst ondergaat hij nog een “uitgebreide goedkeuringstest”. Die ziet er zo uit.

20200724103235bugattidivo.jpg

Voor de Divo zijn eerste meters op de weg rijdt wordt zijn koetswerk bedekt met een beschermende film en wordt zijn interieur aangekleed met beschermhoezen. In plaats van de definitieve wagenbodem wordt een testbodem gemonteerd om ook daar krassen te vermijden, en ook de velgen worden door een andere set vervangen.

20200724103456bugattidivo.jpg

De kwaliteitscontrolelijst voor de Divo bestaat uit meer dan 100 punten. Eerst kijkt het team na of de wagen conform de homologatie van het land van bestemming is en of hij volledig voldoet aan de configuratie die de klant heeft gekozen.

20200724103237bugattidivo.jpg

Tijdens de derde fase test de kwaliteitsingenieur alle elektrische functies, zoals het bedieningsscherm, de elektrische ruiten, het navigatiesysteem, de audio-installatie en de klimaatregeling.

20200724103239bugattidivo.jpg

Pas dan wordt de W16 opgestart. De wegtest neemt zo’n 5 uur in beslag en loopt over 300 kilometer doorheen de Elzas. De ingenieur doorkruist de Vogezen over nationale wegen en snelwegen.

20200724103623bugattidivo.jpg

Voor de acceleratie- en hogesnelheidstests gaat elke Divo daarna naar de afgesloten luchthaven van Colmar. De Divo ondergaat daar diverse functionele tests bij snelheden van meer dan 250 km/u.

20200724103236bugattidivo.jpg

Van de luchthaven van Colmar rijdt de instructeur vervolgens over de snelweg om het monster efficiënt te laten afkoelen. Hij registreert daarbij alle reacties, geluidjes of andere indrukken die ongebruikelijk lijken op een dictafoon om alles dan aan het team door te kunnen geven.

20200724103457bugattidivo.jpg

Wanneer alle kleine gebreken zijn aangepakt is de Divo klaar voor de volgende stap. De techniekers wisselen de transmissie-olie en plaatsen de nieuwe wagenbodem. Daarna volgt een laatste, veel kortere test op de weg van zo’n 50 kilometer voor een finale dynamische goedkeuring.

20200724103240bugattidivo.jpg

Maar dan is het nog niet gedaan. Nadien verwijderen de techniekers alle bescherming op het koetswerk en kijken gespecialiseerde mensen vervolgens de oppervlakken na tijdens een audit van meer dan 6 uur.

Tot slot inspecteert Christophe Piochon, directeur van de fabriek in Molsheim, elk model dat klaar staat om te worden geleverd nog eens gedurende een uur in de lichttunnel van het atelier alvorens hij groen licht geeft voor de definitieve levering.

20200724103622bugattidivo.jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie