Doortocht door Parijs
Op het menu staan een 1000GT, een S4R S, een 848 en een 696. En we hebben dadelijk geluk, want we krijgen onmiddellijk de 1000GT ter beschikking, die ongetwijfeld de best aangepaste motor is in de verkeersmallemolen van Parijs. Twee collega's nemen de Monster terwijl de arme Fabien met de 848 onderweg moet. Maar blijkbaar levert dat voor hem geen enkel probleem op. Tijdens de lunch vertrouwt hij ons zelfs toe dat hij ermee op vakantie vertrekt met een minimum aan bagage op de rug en de rest ter plaatse laat sturen via collipost! Sluwe man die Fabien! Parijs in juli geeft al een voorsmaakje van augustus en het verkeer is er dus druk maar vlot. Je zit erg comfortabel op de GT en eigenlijk geloof je bijna niet dat we met een Ducati onderweg zijn. Het rechte stuur, het brede zadel en de haast plechtstatige houding geven een apart gevoel. Het is eens iets anders dan wat we gewoon zijn op de kanonnen die onze Italiaanse vrienden ons gewoonlijk aanbieden. Met veel plezier vinden we onderin de meest geproduceerde Ducatimotor terug die ook het volledige 'classic' gamma van Ducati uitrust, net als de Multistrada en de Monster 1000. En hij levert een pak plezier. Hij is levendig, koppelsterk en soepel en die troeven maken dit een motor met karakter. De beschikbaarheid in de bebouwde kom is werkelijk ideaal en bij elke draai aan het gas is de kracht duidelijk aanwezig, zonder dat het daarbij tot een ware krachtexplosie komt.
De "chique" van Parijs
De 1000GT toont graag zijn elegantie en showt in een tweekleurig kleedje met veel chroom. Héél chique en deftig en dus gepast bij hetgeen Parijs te bieden heeft. Na een verplicht ritje over de Champs Elysées en via de oevers van de Seine naar de Eiffeltoren, brengen onze machines ons tot aan de Trocadero waar een terrasje wacht. We parkeren onze machines op het trottoir tegenover het terras en nemen de tijd om een kleine expresso binnen te werken en ons terloops af te vragen wat de designers toch bezielde om een dergelijke grote ruimte te laten tussen het achterwiel en de bumper van de GT...
696
We starten opnieuw, maar nu aan het stuur van de 696. Esthetisch ziet hij er wat moderner uit dan de S4R S, maar toch verkiezen wij het origineel tegenover deze "remake". Het stuur is voor verbetering vatbaar en buigt iets te laag door, maar de rijhouding van deze 696 blijft uitstekend en dynamisch. De digitale toerenteller is maar matig leesbaar, maar dankzij een zachte koppeling voel je de 696 goed aan en toont hij zich binnen bebouwde kom even toegeeflijk als de totaal andere 1000GT. De motor is uitstekend en heeft heel wat koppel en nog meer kracht ter beschikking. Géén bron van frustraties dus. Wij zijn hier ver weg van de zwakke 600's van enkele jaren geleden! Een super strak frame (begrijpelijk bij het zien van de buizen!), uitstekende remmen, een doeltreffende ophanging en opvallend comfort maken dat de 696 erg polyvalent is. De mooie verkoopcijfers bewijzen de juistheid van onze indrukken.
Naar het Westen
Het westen van Parijs heeft mooie landschappen en daarbijhorende leuke baantjes te bieden. Kansen genoeg om even te stoppen en om van motor te veranderen. We springen op de 848 en bedanken Fabien voor zijn opoffering tijdens de rit door Parijs! Net als bij elke rechtgeaarde sportieve motor, krijgen onze polsen het nu op hun donder. Maar toch voelen wij ons goed op deze 848, die zich vlot laat berijden. Het comfort op de nogal oneffen wegen is uitstekend en de kleine rode sportieveling laat zich door niets uit het lood slaan. Het nauwkeurige rijgedrag verbaast ons, terwijl onze rug zich toch goed behandeld voelt. De remmen zijn net zoals wij ze graag hebben, namelijk krachtig en gemakkelijk te doseren. En de motor is net zoals bij beide andere testmotoren uiterst beschikbaar vanaf 3.500-4.000 rpm. De motor heeft erg veel bruikbaar vermogen en met deze 848 kan je met veel plezier zelfs even over de racebaan rondstuiven! Het is werkelijk verheugend om vast te stellen dat een extreem model van een extreem constructeur zowel op de baan als de piste kan gebruikt worden, terwijl veel concurenten enkel nog op de piste een reden van bestaan vinden.
Monster!
Nu is het aan onze beurt om het stuur over te nemen van het monster. De S4R S, met zijn pk brakende 998 motor. Een waanzinnig stukje techniek dat voor het nodige vuurwerk kan zorgen! Politiek helemaal incorrect, maar het is geweldig om zoveel kracht met zo weinig schroom te zien opduiken. De Monster is een monster en dat zie je van bij de eerste oogopslag. En al maakt de stijl indruk, de rijhouding stelt je vrij snel op je gemak. Het stuur is goed getekend en de bedieningen zijn perfect geplaatst: go, go, go! En opnieuw staan we te kijken over het gemak waarmee de Monster zich laat rijden. Uiteraard staan onze motoren, en ook de S4, onder de franse normen en moet je niet teveel verwachten onder de 3.000 rpm, maar toch kan je er erg rustig mee rijden. En wanneer je zin hebt om er eens stevig in te vliegen dan hoeft je dat enkel maar te vragen (lees: gashendel draaien) and here we go! De S4R S heeft ons enorm veel plezier bezorgd en van de vier hadden wij hem toch graag naar onze ideale (fictieve) garage meegenomen, zeker in zijn driekleurig jasje. Met zijn niet uit de mode rakende smoel veroudert de nieuwe absoluut niet. Met zijn volle motor, zijn kracht en zijn koppel blijft een erg beheersbare motor dankzij een topuitrusting als Öhlins-vering en uitstekende remmen! Kortom, wij lieten ons door deze mythische roadster in zijn Italiaans groen-wit-rood vestje en champagne frame volledig betoveren.
Als er dan maar ééntje overschiet…
Mooi werk dus en een geboren collectors item! De Monster schiet in zijn nieuwe versie in niets tekort, in tegendeel zelfs. Het is een onder een goed gesternte geboren motor met een verzekerd succes. Zijn scherp getekende stijl is niet zo tijdloos en het is dus niet zeker dat hij even lang zal meegaan als de vorige. Maar wie zijn wij... Bewondering ook voor de 848, die "de" verrassing van de dag was door het samengaan van een uitzonderlijke lijn met een onberispelijk gedrag en een uitstekende doeltreffendheid. Jawel, het is inderdaad mogelijk om zich een sportieve motor aan te schaffen die je optimaal kan gebruiken. Toch goed nieuws, niet? De braafste en de redelijkste blijft natuurlijk de 1000GT. Zijn motor biedt alles wat men kan hopen, en het frame vertoont nergens tekortkomingen. In een tijd waar snelheid steeds minder gewaardeerd wordt kan je met de 1000GT heelwat plezier hebben, zonder het zenuwachtige gedoe van die halve racemonsters te moeten zoeken en hij biedt je steeds een eersteklas rit... en dat is niet de minste van zijn kwaliteiten!