Bruno Wouters

29 MEI 2014

Ducati Monster 821: kroniek van een aangekondigd monster

Met de voorstelling van de nieuwe Ducati Monster 1200 en de aanwezigheid van een Hyperstrada 821 in het gamma, was het maar een kwestie van tijd tot er een Monster op het toneel zou verschijnen die voorzien is van het ‘kleine’ Testastretta-blok. En kijk, vanaf juli staat hij bij de dealers: de Ducati Monster 821.

Op het Monster-concept lijkt geen sleet te zitten, want het iconische model is ondertussen aan z’n derde generatie toe en gaat al vlot twee decennia mee. De combinatie van een quasi tijdloos ontwerp en een efficiënte motor vindt nog steeds gretig aftrek.

Tussen de wielen vinden we het 11° Testastretta blok terug. Die tweecilinder puurt 112 pk uit z’n 821 cc’s en 89 Nm. Dat moet voor voldoende vuurwerk garant staan op de 180 kg droge Monster.

De Monster 821 herneemt in grote mate het design van de 1200, maar moest de enkelzijdige ophanging van z’n grote broer inruilen voor een klassieke achterbrug. Achteraan zien we dat de nummerplaathouder in het verlengde van het zadel ligt en niet boven het achterwiel zit ‘gekleefd’ zoals op de 1200.

Onderhuids mag de middenklasse Monster uitpakken met Ride by Wire, ABS op drie niveau’s, tractiecontrole in acht standen,… Ook mooi om te zien is het in de hoogte instelbare zadel. Iets wat de rijhouding alleen maar ten goede zal komen.

Naast een Dark uitvoering met matzwarte lak, frame en wielen aan 9.995 euro, zal de Monster 821 ook beschikbaar zijn aan een iets duurder prijskaartje. Voor 10.495 euro krijg je er een zadelcover bovenop en kun je kiezen uit een rode kleur (met rood kader en zwarte velgen) of een wit koetswerk (met rood kader en rood matte velgen).

De nieuwe Monster 821 zal bovendien ook beschikbaar zijn als 35 kW-versie voor de houders van een A2 rijbewijs!

Advertentie
Advertentie
Advertentie