Veiligheid is een belangrijk onderwerp, waar elke constructeur tijd en geld moet insteken, en bij Ducati is dat niet anders. Een ABS systeem zagen we voor het eerst op de Ducati ST4S in 2003. Later werd het systeem toegankelijker en staken andere systemen de kop op zoals de DTC (Ducati Traction Control), een systeem dat we voor het eerst mochten ontdekken op de Superbike 1098R in 2007.

Alles was klaar voor een combinatie van het ABS en DTC systeem om de piloot moet helpen bij het eventueel verliezen van de controle over de machine. De Monster 1000 EVO was dan ook de eerste Ducati met het "Ducati Safety Pack", lees standaard ABS en DTC. Later maakten ook de Diavel en Multistrada hier gebruik van, en nu is het de beurt aan de Hypermotard. Een logo op het spatbord vooraan maakt duidelijk dat dit model met dit systeem is uitgerust.

De elektronica waar Ducati gebruik van maakt, en trouwens rechtsreeks afkomstig uit de competitiewereld, heeft Ducati geen windeieren gelegd. In 2013 zullen niet minder dan 4 families uit het Ducati gamma het Ducati Safety Pack gebruiken (Monster, Multistrada, Diavel en Hypermotard).

Om dit hoofdstuk af te sluiten geven we ook nog mee dat Ducati al jaren aan de uitrusting van de piloot denkt, en met de jaren een interessante lijn van technische kleding op de markt heeft gebracht.

Elk jaar breiden ze hun aanbod uit, in samenwerking met enkele erkende merken, wat Ducati toelaat om aan zijn klanten een uitgebreid en gevarieerd gamma aan te kunnen bieden. Racepakken, vesten met bescherming, helmen, botten en nog veel meer "Ducati" materiaal voor de bescherming van de motorrijder, en de fans van het merk uiteraard!