François Piette

5 JUN 2015

Welke kiezen: Jaguar F‑Type of Type E?

De zaken draaien goed, de kinderen zijn het huis uit (of je hebt geen kinderen) en je wilt investeren in een sportwagen. Een uitstekend idee, maar welke moet je kiezen? Een moderne sportwagen vol technologie of een klassieker met meer karakter?

Aankoop

Verkies je het origineel of een moderne interpretatie? Een moeilijke keuze, want in aankoop vragen de F-Type en Type E ongeveer dezelfde investering. Een F-Type kost nieuw tussen 66.000 tot 150.000 euro, naargelang je kiest voor de V6  coupé met handgeschakelde versnellingsbak of de V8 roadster met vierwielaandrijving.

Bij de Type E is de kloof nog meer uitgesproken: naargelang het koetswerktype (naar de roadster is veel vraag, naar de 2+2 coupé minder), het productiejaar (naar de eerste versies is meer vraag), de motor (de 3.8 XK-zescilinder is populair), de versnellingsbak (kies beter de manuele versie) en natuurlijk de staat en authenticiteit van de auto varieert de prijs van 40.000 euro voor een 2+2 coupé met 4.2-motor en automaat tot bijna 200.000 euro voor een roadster uit de begindagen die nog in nieuwe staat verkeert.

Gebruik

Ondanks een krappe kofferruimte en slechts twee zitplaatsen is de F-Type uiteraard veel veelzijdiger dan de Type E. Het ontwerp van die auto gaat terug tot het begin van de jaren zestig, en dat zie je aan het comfort, het rijgemak en de betrouwbaarheid. Er staat geen enkel rijhulpsysteem op het programma en een chassis van 50 jaar vraagt voorzichtigheid bij het rijden. Vooral omdat minstens 250 pk naar de dunne achterbanden gaat. Je legt wellicht minder lange afstanden af, maar in de Type E beleef je de reis nog intenser.

De technische vooruitgang maakt het mogelijk om de Type E te moderniseren met onder meer een bak met vijf versnellingen, versterkte remmen, een betere motorkoeling, airco en stuurbekrachtiging. Alles is mogelijk, jouw portefeuille bepaalt de limiet. Je wint aan rijgemak wat je verliest aan authenticiteit … Wat de herverkoop kan bemoeilijken.

Herverkoop

Dit uiteraard het sterke punt van de klassieker. De F-Type behoudt zijn waarde goed op de occasiemarkt, maar het waardeverlies blijft aanzienlijk: je vindt exemplaren voor minder dan 60.000 euro, terwijl bij de nieuwe exemplaren bijna vijf nullen op de factuur staan. De Type E is een heel ander verhaal. Sinds een jaar blijft zijn waarde sterk stijgen. Een exemplaar dat je vandaag koopt, is morgen wellicht meer waard. Houd wel rekening met enkele kostenposten, zoals het onderhoud (8.000 euro voor een vervanging van de XK-motor) en de taksen en verzekering, hoger bij een moderne auto.

Advertentie
Advertentie
Advertentie