Om de Kadjar te situeren: hij vervolledigt het gamma van Renault in het C-segment. Nog altijd niet helemaal duidelijk? Het gaat om een cross-over met afmetingen zoals een Scénic of Mégane. De Kadjar viseert dus de VW Tiguan, Nissan Qashqai (een broederduel, want ze delen dezelfde basis) en Hyundai Tucson. In vergelijking hiermee is de Kadjar relatief lang (4,5 meter).
Gespierde stijl
Na enkele mindere jaren tekent Renault eindelijk weer auto’s die aangenaam op het netvlies vallen. De Clio, Captur en Twingo toonden de weg van de toekomst en de Kadjar bevestigde. Hij heeft een gespierde, afgeronde stijl en verleidt ons met zijn doordringende ogen en lachende grille. Maar over smaken en kleuren …
Ruim interieur
In het interieur vinden we niet de gebruikelijke vrolijkheid van de Renault-producten, ook al is het geheel ernstig en goed geassembleerd. De invloed van Nissan? Renault serveert in ieder geval veel ruimte, zowel voorin als achterin. De koffer zal de doe-het-zelver in jou zeker plezieren: 527 liter met een moduleerbare vloer, een neerklapbare achterbank die een vlakke vloer vormt en zelfs een passagierszetel voorin die je als een portefeuille neerklapt. Kortom, qua functionaliteit doet de Kadjar de traditie van het huis alle eer aan.
Maar het is niet allemaal rooskleurig. Enkele afwerkingsdetails laten nog te wensen over, vooral de panelen van de achterdeuren. Maar in zijn geheel is de Kadjar chic, ernstig en ruim. Als multimediasysteem presenteert Renault de R Link 2, een krachtigere en meer betrouwbare versie van Renaults systeem, dat betere connectiemogelijkheden biedt. Op het eerste gezicht werkt het goed, al trad er een kleine bug op tijdens onze eerste test.
Beperkt gamma
Renault lanceert de Kadjar niet met een overvloed aan motoren: we vinden een TCe benzine met 130 pk, een dCi diesel met 110 pk (99 g CO2/km) en een krachtige dCi met 130 pk. Alleen die laatste is beschikbaar als 4x4, maar helaas uitsluitend in de topafwerking (Bose Edition) en zonder automaat. Renault vraagt nog wat geduld, het gamma wordt binnenkort vervolledigd.
Op de weg
Laten we je niet langer in spanning houden, de Kadjar wist ons zeker te verleiden. Binnenin heb je de indruk dat je in een grote canapé gaat zitten, zo comfortabel is hij. De zetels zijn dus uitstekend en dat geldt ook voor de rijpositie. Tijdens het rijden worden onaangename elementen van buiten goed gefilterd: de geluiddemping en schokdemping isoleren je van de buitenwereld.
Zo moet je de Kadjar ook zien, als een comfortabele auto. Een sportwagen is het namelijk niet. Duw je hem te ver in een bocht, dan geeft hij forfait door het ESP te laten ingrijpen om de bewegingen van de achterophanging te beheersen. Rijd dus soepel en netjes, dan voldoet de Kadjar prima. Denk je eraan om het asfalt te verlaten, weet dan dat de Kadjar lange afstanden over slechte wegen kan rijden, met veel comfort en rijgemak. Dat konden we vaststellen in de Bardenas-woestijn.
Kies jouw paard
Als motor is de TCe 130 een aangename metgezel, opvallend stil en elastisch. De hernemingen bij hoge snelheden verraden wel een licht gebrek aan vinnigheid. De dCi 130 heeft meer adem, ondanks een identiek vermogen. Alleen heel lage toerentallen liggen hem niet, want daar heeft deze diesel weinig te bieden. We wachten met ongeduld op de eerste rijindrukken met de dCi 110.
Veiligheid
Veel valt de Kadjar niet te verwijten. Zijn ESP is sterk aanwezig en belemmert een al te enthousiaste rijstijl, wat je testosterongehalte en de bijhorende risico’s vermindert. Bovendien is hij uitgerust met een volledig veiligheidsarsenaal, met waarschuwing voor het onvrijwillig verlaten van de rijstrook, een automatische noodrem bij kans op een aanrijding, dodehoekdetectie enzovoort. We betreuren wel de afwezigheid van een actieve snelheidsregelaar en (hieraan gekoppeld) een fileassistent.
Prijzen
De instapprijs bedraagt 21.950 euro voor Life-afwerking met TCe 130. De prijzen lopen op tot 32.500 euro voor de Bose Edition met dCi 130 en 4x4-transmissie. Een Intens-versie (het derde van vier uitrustingsniveaus) met dCi 110, het hart van het gamma dus, kost 27.750 euro.
Conclusie
Nu de SUV’s marktaandeel afsnoepen van de monovolumes, kan Renault niet anders dan deze nieuwe weg te volgen. De Fransen komen laat op deze drukke markt, maar doen het intelligent door één van de best denkbare basissen te gebruiken: de Nissan Qashqai. De Kadjar is geen snel afkooksel van de Qashqai, want hij heeft een eigen persoonlijkheid, veel ruimte en praktische kwaliteiten. Binnenin biedt hij ook veel comfort. Grote minpunten heeft hij niet, we zullen hem dus snel zien opduiken op onze wegen.