Bert Troubleyn

5 FEB 2020

Duitse groenen willen snelheidslimiet… maar niet voor EV’s

De Duitse groene partij blijft proberen om een snelheidsbeperking in te voeren op de onbeperkte Autobahn van het land en komt nu met een compromisvoorstel.

In oktober 2019 probeerde de Duitse groene partij Die Grünen nog maar eens een wetsvoorstel goed te laten keuren dat een einde zou maken aan de snelwegen zonder snelheidsbeperking van het land. Het voorstel werd – heel voorspelbaar – met een grote meerderheid weggestemd. De groenen beseffen dat het draagvlak voor hun idee klein is in Duitsland en denken nu luidop na over een compromis. Dieter Janeck van Die Grünen zou elektrische auto’s wel nog ‘vollgas’ willen laten gaan. Al zou dat ook niet zomaar kunnen: de verkeerssturing moet veel intelligenter zodat de snelheidsbeperking enkel zou worden opgeheven bij rustig verkeer.

Toekomst

Janeck denkt zelfs al verder: in een toekomst waar voertuigen autonoom rijden, kan de snelheidsbeperking gerust wat losser. Als er geen mensen meer aan het stuur zitten die fouten kunnen maken, ziet hij geen reden waarom de zelfrijdende auto van de toekomst niet aan hoge snelheid over de Autobahn zou mogen rijden. De grootste tegenstander van de ideeën van Die Grünen is de Christendemocratische CSU. Die partij beweert dat er net minder verkeersdoden vallen op snelwegen zonder snelheidsbeperking en heeft een online petitie gelanceerd tegen een limiet, die al 62.000 handtekeningen heeft verzameld. Wetenschappelijk onderzoek in opdracht van de Duitse krant Der Spiegel heeft die bewering van de CSU echter naar de prullenmand verwezen: als het hele Duitse wegennet een snelheidslimiet zou hanteren, zouden bij onze Oosterburen jaarlijks 140 verkeersdoden minder vallen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie