Wanneer je vandaag een nieuwe auto koopt, vind je die bijna niet meer zonder ledkoplampen. Zelfs kleine stadswagens hebben tegenwoordig al recht op deze lichtblokken van de jongste generatie.
Hun voordelen zijn gekend: ze zijn zuiniger dan halogeenlampen, ze zijn compacter waardoor de lichtblokken meer in detail kunnen worden gedesigned en ze gaan in principe even lang mee als de auto zelf. Maar de Duitse automobielclub ADAC heeft in een recente studie ook een aantal nadelen aan het licht gebracht, en dat zijn niet van de minste.
Drie grote zwarte punten
Het begint bij de levensduur van een led-lichtblok. Volgens de ADAC gaan ze zo’n vijftien jaar mee en dat is niet even lang als de verwachte levensduur van een auto, die het doorgaans een jaar of 20 volhoudt. Alles hangt uiteraard af van de kwaliteit van de lampen, maar ook van de montage op de auto. Omdat diodes gevoelig zijn voor hitte en vocht kan een slecht ontworpen motorcompartiment al snel fataal worden voor deze lichtblokken.
Een tweede gebrek dat door de Duitse organisatie wordt aangeklaagd is dat het onmogelijk is om deze ledlampen zelf te vervangen. Wanneer ze stuk gaan, moet vaak het hele lichtblok worden vervangen en de prijs daarvoor kan van 800 euro tot het vijfvoudige daarvan gaan als de lichtbundel dynamisch werkt. De rekening is lager voor de achterlichten, maar ook daar het is zelden mogelijk om ze zelf te vernieuwen.
Tot slot heeft de complexe ingebouwde technologie van deze leds ook gevolgen voor de verzekeringspremies, want maatschappijen hebben vaak de neiging om de hogere herstelkosten na ongevallen door te rekenen.
De ADAC is absoluut geen tegenstander van het massale gebruik van ledkoplampen door constructeurs, want ze dragen bij aan de verkeersveiligheid dankzij hun krachtige lichtbundel. De organisatie pleit er echter voor dat de sector nadenkt over een manier om de factuur te verlagen. Een oplossing kan zijn om onderdelen te gebruiken die niet verzegeld zijn, waardoor ze vlotter kunnen worden vervangen.Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: