Verbruik en glijpartijen

In een wereld waarin politieke correctheid de debatten domineert, wordt alleen nog gesproken over brandstofbesparing en veiligheid op gladde wegen. Resultaat: als het over banden gaat, komen meestal de eco- of winterbanden aan bod. Die laten we nu even links liggen om terug te keren naar rubber voor de echte autopassie. Dunlop presenteert trots twee nieuwe sportieve banden.

Beperkingen van rubber

De ingenieurs staan vandaag voor gigantische uitdagingen. Een band moet tegenwoordig aan talloze verwachtingen voldoen, zoals het verminderen van het verbruik (en dus de CO2-uitstoot), het verkorten van de remafstand, het verhogen van de grip op droog en nat wegdek, het verminderen van rijgeluiden, enzovoort. Kortom, een bestek dat soms tegenstrijdig is en de ontwerpers grijze haren bezorgt maar tegelijk enorme vooruitgang teweegbrengt.

Sportwagens boomen

Het is een feit: sportieve wagens verkopen steeds beter. Dat is goed nieuws voor de liefhebbers en … de fabrikanten, die hierin potentieel zien. Gesterkt door die vaststelling besloot Dunlop twee nieuwe banden te commercialiseren: de Sport Maxx R, voor 100 procent gebruik op de weg, en de Sport Maxx Race voor 80 procent gebruik op de weg en 20 procent op het circuit. Ik zie liefhebbers van het betere bochtenwerk al warm worden.

Sport Maxx RT

De Sport Maxx RT is beschikbaar met diameter 16 tot 18 duim en moest voldoen aan een stevig bestek: zijn toekomstige gebruikers verwachten een lange levensduur, een uitstekende grip, een elegante stijl en een laag verbruik. Kortom, grote uitdagingen. Vier technologieën werden ontwikkeld om aan deze verwachtingen te voldoen:

  • Een verstevigd loopvlak dat de remafstand vermindert
  • Het rubbermengsel dat zich aanpast aan het terrein en dus meer grip geeft
  • Een stevige flank voor meer controle en stabiliteit in bochten
  • Een lichte constructie om de rolweerstand te verlagen

Onze ervaringen

De BMW Z4 en Audi S4 uitgerust met deze band dienden als testwagens, niet van de minste. Deze band overtuigt vooral eens de griplimieten gepasseerd zijn (ik heb me niet ingehouden), de drift die volgt is opmerkelijk geleidelijk en het is kinderlijk eenvoudig om de controle te bewaren. Positief is dat de band verbazend veel grip biedt op droog én nat wegdek. Bovendien is de remafstand kort. Ik heb de band ernstig mishandeld op het veeleisende Ascari-circuit en kan je verzekeren dat hij duurzaam is.

Sport Maxx Race

Met deze band kun je hard gaan. Hij is bestemd voor gemengd gebruik (80 % openbare weg, 20 % circuit) en ligt onder meer onder de Mercedes C63 AMG Black Series, Audi TT RS Plus en Porsche 911 GT3 RS. Niets werd vergeten: asymmetrisch profiel, een rubbermengsel geschikt voor elke ondergrond, een goede loopvlakcompound voor stabiliteit bij hoge snelheden, verstevigde groeven voor meer steun in bochten. Kortom, deze band is ontworpen om zowel op de weg als op het circuit te presteren. Als je af en toe een uitstapje naar het circuit plant, is deze Sport Maxx Race ernstig het overwegen waard.

Keerzijde van de medaille: hij heeft zijn beperkingen op een nat wegdek. En dat is toch wel een nadeel gezien het klimaat in ons kleine koninkrijk.

Europees label

We ronden af met goed nieuws voor de consument. De bandenfabrikanten zijn binnenkort verplicht om een Europees label aan te brengen op hun producten. Die informeren de consumenten over de winst die de band oplevert aan de pomp, het gripniveau (vooral op natte ondergrond) en het geluidsniveau. Dat moet de keuze vergemakkelijken.