Bruno Wouters

14 MRT 2015

Dunlop TrailSmart: gericht op een segment in opmars

Quasi het enige segment dat afgelopen jaren vooruitgang bleef boeken, is dat van de maxi-trails. De leeftijd van de gemiddelde motard stijgt, maar dat speelt nu net in het voordeel van dit segment. Het zijn ondertussen ook motoren geworden die het comfort van een GT bieden, gecombineerd met het vermogen en de wendbaarheid van een roadster.

Het mag dan ook niet verbazen dat bandenfabrikant Dunlop zich ook op dit segment richt. Voor de maxi-trails ontwikkelde de fabrikant nieuw rubber, de TrailSmart. Die vervangt de Trailmax TR9 in het gamma.

Het maxi-trail segment is de afgelopen jaar erg geëvolueerd waarbij vermogens van 160 pk geen uitzondering meer zijn. Deze nieuwe motoren stellen andere eisen aan de banden.

Eisen waaraan deze TrailSmart tegemoet zou moeten komen. Doordat de compound meer silica bevat en er gebruik gemaakt wordt van een kruiselings profiel heeft de TrailSmart betere prestaties op nat wegdek. Het geoptimaliseerd loopvlak zorgt bovendien voor een nog betere grip in natte omstandigheden.

Dunlop bevestigt dat de offroad eigenschappen van de band verbeterd zijn, mede door de grotere en hoekigere profielgroeven. De banden bieden een weg/off-roadverhouding van 90/10. Een verhouding die nagenoeg alle maxi-trail-bestuurders op het lijf geschreven is, aangezien de meesten onder hen nooit een korrel zand onder de wiel zal hebben.

We sluiten af met nog een portie goed nieuws: de banden zouden 14% langer meegaan. De TrailSmart zal beschikbaar zijn in een uitgebreide reeks maten zodat aan alle noden kan worden voldaan.

Advertentie
Advertentie
Advertentie