Van de ketels, over de auto’s tot de tractors: België is het land van de mazout. De vette brandstof die onaangenaam ruikt of aanvoelt en de motoren die niet zo hoog in de toeren klimmen, daar houden we van. Maar dat zou kunnen veranderen.
Dougdougdoug
Het duurde enige tijd voor de diesel zijn adelbrieven kon voorleggen. Eerst was de brandstof voor utilitair gebruik bestemd en kon ze moeilijk overtuigen onder de motorkap van personenwagens. De oorzaak? Herinner je de eerste Mercedes diesel of de Peugeot 403 met Indenor-motor: behalve trillingen van een losgeslagen drilboor stonden ze vooral bekend om hun kakafonie van landbouwachtige geluiden. De prestaties waren van die aard dat zelfs de eerste de beste Renault 4 de allures van een Formule 1-wagen kreeg.
De afgelopen decennia hebben de ingenieurs hun technieken verfijnd en de loopcultuur van de dieselmotor verbeterd. Vandaag is het koppel van een dieselmotor vaak even sterk als dat van een halve truck, is de aandrijving eindelijk stil en drinken ze de ‘heilige’ brandstof druppelsgewijs. Betekent dat het einde van de benzinemotor? Dat is verre van zeker.
Vergeet niet …
Hij lijkt verleidelijk, maar een dieselmotor blijft meestal duurder in aankoop én in onderhoud. Maar hij verbruikt minder dus je kunt dat goed maken aan de pomp, denk je misschien. Niet noodzakelijk. Alles hangt af van het aantal kilometers dat je aflegt. Naar schatting vanaf 15.000 km per jaar wordt omschakelen van benzine naar diesel interessant. Maar ook het soort traject dat je aflegt speelt een rol. Rijd je vooral in de stad, dan kan de hybride een oplossing zijn. Kortom, benzinemotoren blijven het overwegen waard, want ook zij verbruiken minder dan vroeger.
Gedaan met ‘kunstmatige’ verkoop
De vrolijke jongens van de overheid hebben de markt ontregeld met hun premies die diesels bevoordelen. Door alleen rekening te houden met de CO2-uitstoot komt de diesel als grote winnaar uit de bus, want die stoot vaak minder koolstofdioxide uit. Sommigen zullen zeggen dat het een schande is dat we ons laatdunkend uitlaten over de fiscale stimuli voor groene wagens. Ik hoor de aanhangers van de groene partijen al moord en brand schreeuwen en mijn brandstapel voorbereiden …
Nochtans is de diesel helemaal niet zo groen. Verre van zelfs. Deze vette brandstof heeft zeker troeven in de ‘muzikale’ landbouwmachines, maar vervuilt onze longen met uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden. Ik bespaar je de foto, maar ik kan je verzekeren dat het er niet mooi zal uitzien …
Kortom, nu de overheid de markt niet meer stuurt en ontregelt met zijn premies, is het tijd om de benzineversies opnieuw te overwegen en grijpen ze opnieuw hun verdiende plaats in de prijslijsten.