Bij het testen van moto’s vraag ik me vaak af wat de motorrijders en wat de constructeurs echt willen. De motobouwers lopen altijd geweldig achter op hun autocollega’s maar zijn nu toch begonnen aan een elektronicarevolutie.

ABS-remmen, die in 1988 voor het eerst verschenen bij BMW, voorkomen al sinds enige tijd ongelukken. Net als de tractiecontrole, die stilaan gemeengoed wordt bij de moto’s met een hoog vermogen. Plots waant elke sterveling die zijn rijbewijs heeft behaald zich even briljant als Casey Stoner en versnelt hij zelfs in het midden van een bocht, aangezien de 200 paarden voldoende beteugeld worden om een uitschuiver te voorkomen. Inderdaad, 200 pk …

Met al die schitterende elektronische systemen en de opmerkelijke vooruitgang zijn moto’s zo gemakkelijk geworden om te besturen dat motorrijders hun capaciteiten vaak overschatten. En onvermijdelijk volgt dan het moment waarop de bestuurder en zijn machine de grenzen van de fysica overschrijden.

De constructeurs bieden tegenwoordig sportievelingen aan die meer dan één pk per kilo ontwikkelen en alleen door motorracers op de limiet bestuurd kunnen worden op een circuit. Ik heb een leuke herinnering aan een presentatie van Metzeler waar “Fast Greg” Grégory Fastré iedereen wegblies met een Yamaha R6, volledig standaard en met slecht opgepompte banden. En ik kan je verzekeren dat er knap materiaal rondreed, volledig voorbereid met racebanden, bandenverwarmers en alles wat je maar wil. So what? Horen zulke tweewielers op de openbare weg?

Gelukkig richten enkele verstandige motorrijders zich op meer redelijke moto’s zoals de grote trails. De BMW R1200GS is bij ons een hit, maar ook in andere markten. Jaloers op dit succes, openen andere merken de jacht met modellen die alsmaar gesofisticeerder zijn. Resultaat: een Kawasaki Versys met 118 pk, een Honda Crosstourer met 129 pk, een Triumph Explorer met 137 pk en een Ducati Multistrada met 150 pk. 150 pk! Wat wil je aanvangen met zo’n moto, behalve je rijbewijs verliezen?

Wie droomt van de Tiger Explorer moet de Tiger 800 eens testen: 50 kg minder en genoeg vermogen en comfort om heel Europa te doorkruisen, zelfs met z’n tweeën en bagage. En dan spreken we nog niet over het financiële luik, waar je 5.000 tot 6.000 euro bespaart op de aankoopprijs. Maar als je door passie geleid wordt, is het moeilijk om het verstand te volgen.