Dit weekend ging in Zolder de Belgian GT 2009 van start. Uiteindelijk trokken de Ferrari F430 van Bouvy-Coens en de Ford GT1 van Kuismanen-Huisman aan het langste eind. Bij KRK was het warm en koud tegelijkertijd en bij Audi wasde ontgoocheling groot.


Een samenvatting

Race 1


De eerste start van de Belgian Race Kick Off kreeg meteen de eerste verrassing te verwerken. De Viper van poleman Jeffrey Van Hooydonk verscheen niet aan de start. Een probleem met de bevestiging van het rechter voorwiel zorgde ervoor dat onze ex F3000 piloot met een achterstand van vier ronden vanuit de pits moest starten. Het zat niet mee voor KRK, want de tweede Viper van Kris Wauters en Raf Vanthoor kreeg een “stop & go” omdat ze op minder dan twee minuten voor het groen licht nog van banden wisselden.

Het circuit lag er nat bij en enkele regendruppels zetten Duncan Huisman er toe aan om de Ford Matech van Kuismanen Racing van regenbanden te voorzien wat uiteindelijk een slechte keuze bleek te zijn. De Nederlander bleef drie rondjes aan kop, maar moest terug binnenkomen voor een bandenwissel en verloor daarbij haast een ronde.

Fred Bouvy nam in de Ferari de start maar kon in de eerste ronde een aanval van de Aston Martin van Vincent Vosse niet pareren, maar kort daarna kwam die na een te laat remmaneouver bij de Villeneuve chicane in de grindbak terecht. Ondanks een goeie beurt van teammaat Eddy Renard liep de Aston Martin hierdoor het podium mis.

Vooraan werden kampioenen Bouvy-Coens niet meer bedreigd. Damien Coens begon met een voorsprong van 20 seconden aan zijn aflossing en mocht meteen zijn eerste overwinning in de Belgian GT Mediagroep Van Dyck vieren. Het was tegelijk ook een première voor Delahaye Racing by Francorchamps Motors.

Achterin het peloton werkte de Porsche 997 van First Motorsport en François Verbist een schitterende remonte af, na een spin van ploegmaat Bert Longin.

De grote verrassing van deze eerste race is het onverwachte podium van de Ferrari Scuderia Monza van de broers Hans en Frank Thiers. Na een tegenvallend seizoen in 2008 is dit toch een hart onder de riem van de West-Vlamingen.

Net achter de Aston van Renard (4de) slaagde Dany De Laet er in de laatste ronde nog in om zijn Lamborghini Gallardo voor de Audi R8 LMS te plaatsen en als vijfde te eindigen, ondanks een foutje van Arjan Van der Zwaan bij het begin van de wedstrijd. Bij Phoenix wil het gewoon niet lukken, de favorieten, Hemroulle en Verbergt eindigden als 6de op meer dan een minuut, zonder echt te begrijpen waarom.

Verder zette de Porsche Westend van Vanhanen-Nurminen een mooie prestatie neer met een 9de plaats en de overwinning in divisie 3 terwijl de Ginetta Match Racing van Menno Kuus net buiten de top 10 eindigde maar toch de GT4 won.


Race 2

De tweede race van de dag ging op een droog circuit van start. Voor het eerst in zijn carrière stond Koen Wauters op pole en mocht hij als eerste de eerste bocht aansnijden net voor François Verbist. Damien Coens ging op zijn beurt in de fout maar de blauwe Ferrari raakte niemand en Coens mocht achteraan aansluiten.

Terwijl de Viper en de Porsche stilaan uitliepen kreeg Francois Verbist een Stop & Go van 10 seconden aangesmeerd na een te late interventie op de startgrid. Teammaat Longin kreeg dezelfde straf toegewezen nadat de eerste straf niet dadelijk opgevolgd werd. Uiteindelijk moesten zij zich met een 8ste plaats tevreden stellen.

Koen Wauters bleef tot aan de wissel op kop en gaf dan de teugels door aan ploegmaat Jeffrey Van Hooydonk. Achter de Viper van KRK woedde een hevige strijd tussen de Audi van Hemroulle-Verbergt, de Ford GT van Kuismanen-Huisman en de Ferrari van, jawel, Fred Bouvy. Bouvy slaagde er uiteindelijk in geslaagd om Jean-François Hemroulle achter zich te laten en voor de tweede keer op het podium te eindigen. Tegelijkertijd neemt hij de leiding van kanpioenschap.

Van Hooydonk verloor de strijd voor de kop en moest op twee rondes van het einde de Ford GT met Duncan Huisman aan het stuur voorlaten. Meteen de eerste overwinning voor de Ford GT in de Belgische GT3.

Bij Audi verliep alles een beetje vlotter dan voor de middag en de R8 strandde uiteindelijk net voor de Viper van Kris Wauters en Raf Vanthoor op een vierde plaats. De Lamborghini JD van De Laet-Van der Zwaan en de Ferrari van de gebroeders Thiers. Net voor het einde van de race moest de Aston Martin van Vosse-Renard met een kapotte versnellingsbak aan de kant.

De Ginetta van Meno Kuus was opnieuw de beste GT4 en deze keer eindigde hij wel net in de top 10.

Afspraak binnen 2 weken op Spa-Francorchamps voor de tweede manche van het kampioenschap waarbij het peloton met enkele Britse GT3 en GT4 uitgebried wordt.

Uitslag race 1
1. #3 Delahaye Racing - Ferrari F430 GT3 (Bouvy-Coens) - 37 ronden
2. #50 First Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup S (Longin-Verbist)+23 seconden
3. #2 Scuderia Monza - Ferrari F430 GT3 (Thiers-Thiers) +24 seconden
4. #72 Barwell Motorsport - Aston Martin DBR9 (Vosse-Renard)+53 seconden
5. #10 JD Competition by KS - Lamborghini Gallardo GT3 (Van Der Zwaan-De Laet) +67 seconden
6. #9 Phoenix Belgian Audi Club - Audi R8 GT3 LMS (Hemroulle-Verbergt) +67 seconden
7. #8 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé (Vanthoor-Wauters) +1 ronde
8. #12 Kuismanen Competition - Ford GT (Huisman-Kuismanen) +1 ronde
9. #250 Westend Racing - Porsche 997 GT3 (Vanhanen-Nurminen) + 1 tour (winnaars D3)
10. #5 JD Competition by KS - Lamborghini Gallardo +1 ronde
11. #114 Match Racing - Ginetta GT4 (Kuus) +3 ronden (winnaar D2)

Uitslag race 2
1. #12 Kuismanen Competition - Ford GT (Kuismanen-Huisman)- 37 ronden
2. #4 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé (Van Hooydonk-Wauters) +2 seconden
3. #3 Delahaye Racing - Ferrari F430 GT3 (Bouvy-Coens) +3 seconden
4. #9 Phoenix Belgian Audi Club - Audi R8 GT3 LMS (Hemroulle-Verbergt) +15 seconden
5. #8 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé (Vanthoor-Wauters) +73 seconden
6. #10 JD Competition by KS - Lamborghini Gallardo (Van der Zwaan-De Laet) +78 seconden
7. #2 Scuderia Monza - Ferrari F430 GT3 (Thiers-Thiers) +82 seconden
8. #50 First Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup S (Longin-Verbist) +91 seconden
9. #250 Westend Racing - Porsche 997 GT3 (Vanhanen-Nurminen) + 96 seconden (winnaar D3)
10. #114 Match Racing - Ginetta GT4 (Kuus) +3 ronden (winnaar D2)

Kampioenschap Belgian GT Championship MVD
1. Bouvy – Coens (Delahaye Ferrari 430) 16 punten
2. Kuismanen – D. Huisman (Kuismanen Ford GT) 11 punten
3. Longin – Verbist (First Porsche 911) 9 punten
4. Koen Wauters – Jeff Van Hooydonk (KRK Viper) 8 punten