13.074 dollar: dat was de basisprijs van de Cadillac Eldorado Brougham in  1957. Voor die prijs kon je ook kiezen voor een heel mooie Rolls Royce en nog wat zonnige vakanties, een mooi appartement in New York of ook twee Cadillacs Eldorado! De Cadillac Eldorado Brougham was in zijn tijd dus de duurste auto op de markt. 

De concurrentie vernietigen

In het midden van de jaren '50 voelde Cadillac zich bedreigd door Rolls-Royce, dat meer Amerikanen aantrok met zijn nieuwe Silver Cloud, en Ford, dat een nieuw premiummerk op de markt bracht (Continental). Het merk besloot daarom het gevecht te beslechten met een ultiem topmodel. Geïnspireerd door de "Brougham" concept car uit 1955, was het productiemodel een ware sensatie toen het werd voorgesteld. De volledig met de hand gebouwde Cadillac Eldorado was een berline met 'suicide doors' achteraan en een roestvrij stalen dak zonder middenstijl. Deze uit de kluiten gewassen baby, 5,5 m lang en 2 m breed, was overladen met chroom en is ook vandaag nog indrukwekkend!

Een hallucinante uitrusting

Vergeet niet dat dit het jaar 1957 was. De Renault Dauphine was een hit in Europa. De gemiddelde uitrusting van een auto uit de topklasse bevatte zelden meer dan leder en hout. De Cadillac bevatte daarentegen een waslijst aan uitrusting die voor zijn tijd absoluut surrealistisch was: cruise control (een wereldprimeur, uiteraard), elektrische deursloten, parfumverstuiver, automatische kofferklepopener, luchtvering, Autronic Eye (automatische omschakeling van standaard- naar grootlichten), lederen sigarettenkoker... De lijst is duizelingwekkend! Onder de motorkap levert de krachtige 6-liter V8 329 pk en is hij gekoppeld aan een automatische 4-traps versnellingsbak.

Vandaag...

Er wordt gezegd dat Cadillac hoopte meer te verkopen dan de "amper" 700 exemplaren die tijdens de 2 productiejaren werden geassembleerd. Maar in absolute cijfers is dit nog steeds een zeer respectabel resultaat, gezien de prijs van de auto! Een Brougham kopen is vandaag de dag niet onmogelijk: de auto is zeldzaam, maar je kan hem soms vinden in internationale advertenties en op grote veilingen. Ga ervan uit dat je voor een mooi exemplaar ongeveer 100.000 euro betaalt.

Waar het moeilijker wordt, is bij het onderhoud: controleer behalve op corrosie ook de vering. Veel exemplaren hebben de problematische originele luchtvering ingewisseld voor een meer klassieke veer/demper combinatie, maar het is mogelijk om het originele systeem betrouwbaarder te maken. Veel geluk bij de zoektocht!


Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: