De TDV8, die onlangs werd voorgesteld voor de Range Rover, komt nu ook onder de motorkap van de Range Rover Sport terecht. Naast de huidige V6 diesel, biedt deze V8 biturbo een geavanceerd alternatief voor de dieselliefhebbers.
Ontwikkeld door Land Rover, is dit blok goed voor 272 pk en een maximaal koppel van 640 Nm. De 0 tot 100 km/u lukt in 9.2 seconden en hier haalt de Range Sport 209 km/u mee. De automatische versnellingsbak met de manuele Commandshift bediening heeft zes versnellingen.
Bovendien bezit de Sport over een permanente en integrale overbrenging die continu de verdeling van het koppel op de juiste as overzet zolang het differentieel niet geblokkeerd is. Een andere nieuwigheid voor de TDV8 is het Land Rover Positive Torque systeem, dit systeem laat toe om sneller terug te schakelen door in te spelen op het gaspedaal en door het regime van de motor aan te passen aan de snelheid van de auto.
De TDV8 is een geraffineerde V8 en bezit een turbo voor elke rij cilinders. Om buitengewone prestaties te kunnen waarborgen, bij off-road door water van ongeveer 70 cm diep te geraken bijvoorbeeld, of om traagjes indrukwekkende hellingen af te dalen, bezit de motor een hercirculatiesysteem van de olie in de turbocompressoren voor een optimaal rendement.
Buiten de aandacht die besteed werd aan het geluid van de motor en de vele aanpassingen om de mechanische trillingen in toom te houden, hebben de ingenieurs veel tijd besteed aan het verbruik dat op een gemiddelde uitkomt van 11.1 liter.
Met een prijs van 75.200€ is de Range Sport vast van plan om zijn bevoorrecht statuut in de 4x4 wereld te behouden.