Schaltkulisse beschikt over een ongelooflijke collectie van auto's om te verkopen. Maar één ervan is wel heel bijzonder. Dit is immers de tweede van drie ooit gebouwde Bugatti's EB 112. Het enige 'moderne' Bugatti-model met vier deuren werd in 1993 voorgesteld op het Salon van Genève. Zoals zijn naam doet vermoeden, is hij verwant met de EB 110.
Een bewogen verleden
Voor het deel uitmaakte van de Volkswagen-groep, was Bugatti eigendom van Romano Artioli. De Italiaanse zakenman had grootse plannen voor het merk. Hij stampte in zijn geboorteland zelfs een volledig nieuwe fabriek uit de grond om de EB 110 te assembleren, naast deze berline.
Maar niet alles verliep volgens plan. De EB 110, die het moest opnemen tegen de McLaren F1 en de Honda NSX, behaalde niet het verhoopte succes, wat einde verhaal betekende voor de Italiaanse luik van de Bugatti-geschiedenis. Minder dan 150 exemplaren werden gebouwd, waarvan slechts 3 van het type EB 112.
Door het faillissement duurde het bijna 7 jaar voor dit exemplaar afgewerkt werd! Het werd besteld in 1993, maar werd pas in 2000 bij de Zwitserse dealer geleverd. En hij heeft sinds toen blijkbaar niet veel gereden, want op de teller staat niet eens 4.000 kilometer!
Prestaties die de naam Bugatti eer aandoen!
Onder de motorkap zit niet het blok met vier turbo's van de EB 110. In het vooronder van deze vierdeurs zit ook een V12, maar hij is atmosferisch en levert 450 pk dankzij zijn cilinderinhoud van 6 liter! Al dat vermogen wordt naar de vier wielen gestuurd via een handgeschakelde versnellingsbak. De prestaties waren uitstekend voor de jaren '90: een 0-100 km/u in iets meer dan 4 seconden en een topsnelheid van 300 km/u!
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: