François Piette

13 APR 2015

Audi TT Roadster: eerste test

De TT is absoluut een fashion victim. De nieuwe Audi TT Roadster zou zeker niet misstaan in een hippe muziekvideo. De langverwachte roadsterversie komt precies op het juiste moment: de thermometers klimmen weer tot boven 20 graden.

Advertentie
Advertentie

Bij de presentatie van de Audi TT Coupé op het salon van Genève 2014 bestond er al geen twijfel over: de roadster zou niet lang op zich laten wachten. In september 2014 was hij een feit en de commercialisatie is gepland voor de lente van 2015. Precies op het moment van de eerste zonnestralen. We konden al dit nieuwe model al even testen.

Basis van de Golf

Technisch staat de nieuwe TT op het modulaire platform van de VW-groep (MQB). Om de roadster te bouwen, vertrokken de ingenieurs van de coupé, zaagden ze het dak af, verwijderden twee plaatsen achterin en verstevigden ze het koetswerk (ongeveer 100 kg extra gewicht).

Akoestische kap

Als onweer losbarst, beschermt de TT Roadster zijn inzittenden met een akoestisch stoffen dak. Dat is helemaal elektrisch en opent in slechts tien seconden. Een manoeuvre dat je ook al rijdend kunt uitvoeren, tot 50 km/u.

TDI

Net als de coupé is de TT Roadster beschikbaar met de 2.0 TDI. De tijd dat een diesel en cabriolet onverzoenbaar waren, ligt al ver achter ons. Deze motor levert 184 pk en een koppel van 380 Nm. Voor delicate oren is het misschien niet de meest verfijnde combinatie. Hij klinkt wat ruw, vooral stationair en bij lage toerentallen.

In volle actie valt alles in de plooi. De TDI wordt harmonieuzer en de hernemingen laten zelfs enkele GTI’s ter plaatse. De uitstekende manuele versnellingsbak bedien je met korte bewegingen, maar met zo’n koppel hoef je niet vaak te schakelen. Ook positief zijn de uitstekende grip van de voortrein en de speelse achterkant. En dat allemaal met een zeker comfortniveau.

TFSI

Met de benzineversie kom je in een andere wereld terecht. Een kwestie van geluid, maar ook door de voortrein. Wat er anders is? De 2.0 TFSI met 230 pk is niet het mooiste orkest onder de benzinemotoren, maar zijn hese stem en plofgeluiden bij het schakelen bevallen. Zijn koppel van 370 Nm ligt niet ver onder dat van de diesel, terwijl de 50 extra paarden van pas komen bij acceleraties en de diesel duidelijk op een afstand rijden.

Qua weggedrag heeft deze TT Roadster geen stevigheid verloren. Of toch niet veel. De voortrein is nog altijd snedig, zeker door de lichte mechaniek. Zo geniet je nog meer van het evenwichtig koetswerk: even aan het stuur draaien en een goed geplaatste portie gas maken de achterkant speels.

Prijs

Het is eenvoudig: 41.200 euro is de basisprijs van zowel de TDI als de TFSI. De S-Tronic-versnellingsbak is duur (voorlopig alleen met de TFSI): 3.000 euro. Het lijken hoge prijzen, maar uiteindelijk betaal je ‘maar’ 2.300 euro meer in vergelijking met de coupé. Je verliest wel veelzijdigheid want er zijn twee plaatsen minder (al zijn die heel krap) en de koffer is kleiner.

Conclusie

De TT Roadster is niet revolutionair en voldoet aan onze verwachtingen. Een groot compliment, want we hadden een voortreffelijk afgewerkte en gebouwde auto verwacht, met hetzelfde rijplezier als de coupé maar dan met de haren in de wind. Als je dan toch de minst praktische TT kiest, doe jezelf dan een plezier met benzineversie, die levendiger is en beter past bij de geest van dit model.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie