De vorige generatie van de BMW 5-Reeks, generatie zes, was namelijk al sinds 2010 op de markt. Sindsdien ondergingen zowat alle tegenstrevers van onze protagonist een modelupdate: de Audi A6 in 2011, waardoor die nu de oudste van het Duitse drietal is, en de Mercedes E-Klasse eerder dit jaar. En laten we vooral de Volvo S90 niet vergeten, de Zweedse outsider die zich moeiteloos met de Teutonen kan meten.

Uit het juiste hout gesneden

Maar voor de nieuwe 5-Reeks vertrok BMW niet van een blanco blad: vorig jaar bracht het immers de vernieuwde 7-Reeks op de markt, en je hoeft dan ook niet ver te kijken om te zien dat het Beierse vlaggenschip model stond voor deze zakensedan. De 5 vertrekt niet alleen van dezelfde basis als de 7 – het moduleerbare CLAR-platform, zij het met een andere uitwerking – maar hij adopteert ook heel wat technologie van zijn grote broer.

Zo zie je vooraan dat de koplampen voortaan overlopen in de nieren, net als bij de 7-Reeks. In profiel springen de zogenaamde “Air Breathers” in het oog, de koelsleuven aan de zijkant. Verder oogt deze G30 wat slanker en scherper dan zijn voorganger, de F10, maar het design van die laatste blijft nog steeds doorschemeren. We zouden bijna heimwee krijgen naar Chris Bangle, de BMW-designer die de E60, de controversiële vijfde generatie uit zijn pen toverde.

Binnenin gaat het er haast even voorzichtig aan toe, maar er zijn twee dingen die daar meteen in het oog springen: het navigatiesysteem staat voortaan bovenop het dashboard, en de afwerkingskwaliteit doet een stap vooruit. Deze 5-Reeks mag zich zonder blikken of blozen naast Audi zetten als referentie op het gebied van afwerking. Dat het interieur weelderig kan worden aangekleed, van zetels met massagefunctie over een Bowers & Wilkins-geluidsinstallatie tot parfum voor het interieur, hoeft natuurlijk niet te verbazen.

Met zijn 4,94 m blijft de BMW 5-Reeks een imposante sedan, en de 3,6 cm die hij in de lengte wint, komen vooral de passagiers ten goede. De been- en hoofdruimte is royaal, zowel vooraan als achteraan. De kofferinhoud doet het met 530 liter dan weer gemiddeld: even goed als de Audi A6 en beter dan de Volvo S90 (500 liter), maar de BMW moet de Mercedes E-Klasse(540 liter) nog steeds laten voorgaan.

Het gaat om het gebaar

De Duitsers hebben bijzonder veel aandacht besteed aan de connectiviteit, en dat wilden ze ons koste wat het kost duidelijk maken. De klemtoon van de presentatie lag vooral op infotainment en rijhulpsnufjes, en daar kan deze Beier natuurlijk wat van. Net als in de 7-Reeks kan je als optie het infotainmentsysteem besturen met je stem of met gebaren – de zogenaamde “Gesture Control” – en je auto parkeren met de sleutel die dan als afstandsbediening fungeert.

Je smartphone is bovendien volledig geïntegreerd, dankzij Apple CarPlay en Android Auto, maar ook dankzij een app die je agenda synchroniseert met het navigatiesysteem en rekening houdt met verkeersinformatie, enzovoort. Een adaptieve snelheidsregelaar met fileassistentie, rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning behoren ook tot de mogelijkheden, net als uitgebreide rijhulp waarmee de BMW 5-Reeks zelf op zijn rijvak blijft en van rijstrook wisselt wanneer je de richtingaanwijzer inschakelt.

Het stuur in eigen handen

Op de presentatie konden we twee versies proberen: de eerste was de 540i, de 340 pk en 450 Nm sterke drieliter zes-in-lijn benzinemotor die de voorlopige benzinetopper vormt. Die beschikte over de xDrive-vierwielaandrijving en legt daardoor 0-100 km/u af in 4,8 seconden. De duw in de rug van de zescilinder is indrukwekkend, en de reserves die hij bij elk toerental en in elke versnelling van de achttrapsautomaat had, zo mogelijk nog meer. Onze testwagen was bovendien voorzien van adaptieve schokdempers en een meesturende achteras, waardoor je de BMW op relatief korte tijd volledig naar je hand kunt zetten. Supersnel en hyperefficiënt dus. Iets te efficiënt zelfs, want we kunnen ons best voorstellen dat trouwe BMW-klanten wat van de legendarische BMW-sensaties missen.

De 530d, de andere versie die we aan de tand voelden, bleek dan weer de revelatie van de dag. Diens drieliter zescilinder diesel van 265 pk en 620 Nm legt met xDrive de sprint tot 100 km/u af in 5,4 seconden, en vormt een veel homogener geheel met de 5-Reeks dan de 540i. Een echte verrassing dus, maar meer dan verdiend: de vermogensopbouw is imposant maar niet agressief, alsof je een duwtje in de rug krijgt met een flink gewatteerde bokshandschoen. Bovendien klinkt hij bijzonder stil en gedempt – BMW besteedde er specifieke aandacht aan – en sportief als je hem op zijn staart trapt – ook daar dankzij de nodige ingrepen.

Een minpuntje? Het Driving Experience Control, dat de rijmodi Sport, Comfort en Eco Pro omvat, laat je toe om in combinatie met de adaptieve dempers zowat alle rijmodi nog eens afzonderlijk in te stellen, waardoor de grenzen tussen de rijmodi wat vervagen en je nooit echt zeker weet of je nu de meest geschikte modus hebt geselecteerd. Tot slot nog een pluim voor de adaptieve dempers: BMW is erin geslaagd om de balans tussen rijcomfort en rijdynamiek tot in de puntjes geregeld te krijgen. Een prijzige optie, maar wie gesteld is op comfort zou het zeker moeten overwegen.

Op dit moment zijn er nog twee andere motoren beschikbaar, de 530i viercilinder turbobenzine met 252 pk, en de 520d viercilinder diesel met 190 pk. Die laatste wordt wellicht bij ons de populairste keuze en hopen we dus snel te kunnen proberen, en is de enige motorversie die ook aan een manuele zesversnellingsbak kan worden gekoppeld. Alle andere motorvarianten beschikken uitsluitend over een achttrapsautomaat. Vanaf maart komen er nog drie motoren bij: de 520d EfficientDynamics, de 530e iPerformance plug-inhybride, en de sportieve M550i xDrive.

Onder de streep

BMW vraagt minstens € 47.950 voor zijn 5-Reeks. Daarvoor rij je buiten met de 520d. Kijk je richting 530d, dan tikt de teller aan tot € 59.900. De 540i kost op zijn beurt € 61.650. Reken telkens op een kleine € 3.000 extra voor xDrive-vierwielaandrijving. Goed om weten is dat items zoals het “Professional”-navigatiesysteem en enkele van de Connected-diensten standaard zijn, maar verder geldt dezelfde regel als bij de andere Duitse concurrenten: rust je je 5-Reeks uit met een mooie balans tussen noodzakelijke opties en luxeopties, dan loopt het totaalbedrag onder de streep flink op. Gelukkig bundelt BMW heel wat opties in overzichtelijke packs.

Besluit

De lat lag hoog voor BMW om een nieuwe generatie van zijn succesvolle 5-Reeks te ontwikkelen. Maar daar gaan de Duitsers moeiteloos over: de Fünfer tilt zijn comfort, zijn technologie, zijn afwerking en zijn prestaties naar een hoger niveau. Alleen het design mocht wat ons betreft wat gedurfder, en de BMW-puristen zullen wellicht vinden dat de efficiënte prestaties wat ten koste gaan van het echte rijplezier. Maar het gros van de klanten kiest met de BMW 5-Reeks voor een comfortabele en performante kilometervreter, die de strijd met de jongste Mercedes E-Klasse en Volvo S90 moeiteloos aankan. Audi, de bal ligt in jullie kamp…