Het vorige model van de Clubman, die met het karakteristieke zijdeurtje, kreeg natuurlijk ook een make-over van John Cooper Works. Die puurde 211 pk uit de 1.6 viercilinder turbobenzine, en was daarmee de snelste Mini-break.
Onder de kap
Het huidige motorblok dat bij de JCW onder de kap schuilt, is iets groter: het gaat om de 2.0 viercilinder turbobenzine, die goed is voor 231 pk en 350 Nm. Dat vermogen wordt standaard via een manuele zesbak naar de vier wielen gestuurd – De Clubman John Cooper Works is dus alleen met All4-vierwielaandrijving verkrijgbaar – maar je kunt het werk ook uit handen geven door te kiezen voor een achttrapsautomaat.
Pittig
De Mini haalt daardoor 100 km/u in 6,3 seconden en een topsnelheid van 238 km/u. Pittige prestaties dus, die worden beklemtoond door specifieke John Cooper Works-designkenmerken, zoals de grote luchtinlaten op de plaats van de mistlampen vooraan, de specifieke zijschorten, de achterkant met dubbele sportuitlaat en de achterspoiler. Binnenin krijg je specifieke sportzetels en een JCW-sportstuur.
Verbonden
In het interieur kan je verder kiezen voor een navigatiesysteem met heel wat infotainmentopties, tot en met onlinediensten en een app voor je smartphone. Ook de veiligheid werd niet over het hoofd gezien, met een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp in de stad, parkeerhulp, adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning. Voor wanneer het allemaal even iets rustiger mag.
Prijzen
De Mini Clubman John Cooper Works staat in de catalogus vanaf € 36.650. Kies je voor de versie met automaat, dan betaal je vanaf € 38.800. Vergeet ook de talrijke personalisatiemogelijkheden niet. Daar is Mini de laatste jaren immers mee groot geworden!