In deze tijd van esthetische voorzichtigheid, waarin designers liever een evolutie voor hun modellen zien dan een revolutie, verrast Ford met een grondige restyling van de voorkant. De grille doet denken aan die van de Mustang en staat verticaler dan voordien. De nieuwe koplampen met led-technologie, nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe achterlichten zorgen voor de rest.

Twee nieuwe uitrustingsniveaus

Naast de gebruikelijke uitvoeringen biedt Ford twee nieuwe uitrustingsniveaus aan: ST Line voor de sportievelingen, met onder meer een 10 mm lagere ophanging, en Vignale. Dat is de topversie, waarmee Ford in de vijver van de Tiguan wil gaan vissen. Naast een chiquere afwerking geeft Vignale ook recht op een uitstekende dienst na verkoop.

Instappen?

In het interieur is er vooraan en achteraan meer dan voldoende ruimte. De kofferklep opent elektrisch met een voetzwaai onder de bumper en geeft toegang tot een ruimte van 456 liter, die makkelijk moduleerbaar is tot 1.603 liter. Een behoorlijk cijfer, maar lager dan dat van de Tiguan: die biedt 520 liter.

De investeringen van Ford in de afwerkingskwaliteit halen helaas niet hetzelfde niveau als Volkswagen. De afwerking laat te wensen over en oogt weinig elegant. Daar verandert de Vignale-versie helaas weinig aan, ondanks het leder dat overal in het interieur wordt gebruikt.

SYNC 3

Het nieuwe multimediasysteem SYNC 3 is de grote nieuwigheid van deze facelift. Het systeem, met touchscreen van 8 duim integreert je smartphone via Apple CarPlay en Android Auto, en biedt heel wat connected-diensten en apps.

Onder de kap

Ford maakt van de restyling gebruik om zijn motorpalet te herschikken. Zo komt er een nieuwe 1.5 TDCi van 120 pk. Het grote voordeel van deze motor, met manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving, is de CO2-uitstoot van 115 g/km. Benzinemotoren biedt Ford aan in de vorm van de 1.5 EcoBoost van 120, 150 en 182 pk. Wij probeerden de twee dieselversies van de 2.0 TDCi, met 150 en 180 pk. De eerste is gekoppeld aan een manuele versnellingsbak, de tweede aan een automaat. Beide beschikken over vierwielaandrijving.

Naar het Hoge Noorden

Ford pakte de internationale presentatie van de Kuga origineel aan: we konden het nieuwe model ontdekken in het noorden van Noorwegen! De maanlandschappen deden hun best om onze aandacht van de weg af te leiden, al was de weg al deels ondergesneeuwd. De Kuga doorstond deze beproeving met glans.

Aan de sneeuw gekleefd

De eerste vaststelling is hoe geslaagd het chassis is. Het is steeds comfortabel en filtert bijzonder goed. Het chassis heeft ook een dynamiek die slechts weinig concurrenten hem nadoen. De 2.0 TDCi-motoren maken het plaatje compleet. Er zit qua prestaties slechts weinig verschil tussen de vermogensversies van 150 en 180 pk. Ze klinken beide gedempt en hebben voldoende koppel in lage toeren.

Wat de versnellingsbakken betreft, waren we vooral overtuigd door de manuele bak, met een perfecte bediening. De Powershift-automaat doet zijn werk naar behoren, maar reageert soms minder snel.

Prijs

Goed nieuws: de Kuga volgt de inflatie van de Tiguan niet, zijn prijs blijft dus zo goed als ongewijzigd. Instappen doe je met het Trend-uitrustingsniveau in combinatie met de 1.5 EcoBoost van 120 pk vanaf € 23.950. De Titanium-versie met 2.0 TDCi van 150 pk en voorwielaandrijving kost € 31.300. De Vignale is beschikbaar met benzine- en dieselmotoren van 150 tot 182 pk. Zijn startprijs? € 34.900.

De standaarduitrusting mag er wezen, en Ford voegt aan de optielijst nog zaken toe zoals een verwarmd stuur, een waarschuwing voor kruisend verkeer wanneer je achteruitrijdt, adaptieve koplampen, parkeerhulp en een verbeterde automatische remhulp.

Besluit

Met een nieuwe grille, uitgebreide standaarduitrusting en nieuwe uitrustingsniveaus is de Ford Kuga weer bij de les. Zijn afwerking haalt misschien niet het niveau van de Tiguan, maar zijn prijs blijft wel ongewijzigd. De liefhebbers van het model zullen blij zijn te lezen dat de Kuga nog steeds een van de aangenaamst sturende SUV’s is in zijn segment.