De Kona komt uit in een segment dat in volle expansie is: het B-segment van de SUV’s. Tussen de Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, Citroën C3 Aircross, Kia Stonic en Opel Crossland X wil deze Kona zijn plaats opeisen.

In een oogopslag

De Kia Stonic en Hyundai Kona kwamen zowat gelijktijdig op de markt, maar ze delen niet hetzelfde onderstel. De Kona heeft namelijk recht op een groter platform. In tegenstelling tot zijn Kia-neef heeft hij plaats voor vierwielaandrijving, waardoor hij een echte compacte SUV is. De Hyundai is 4,17 meter lang, en heeft een opmerkelijke stijl met opvallende koetswerkextensies, gespleten lichtblokken en de allures van een kleine lefgozer. Hij verdeelt de meningen, maar onderscheidt zich wel van de grijze massa.

Schreeuwerig

In het interieur ziet alles er wat normaler uit. Op de standaard gekleurde inzetstukken na. Zo noteerden we op ons eerste testmodel fluogele veiligheidsgordels, ventilatiemonden, stiksels en accenten op het stuur. De afwerking en assemblage zijn vrij van kritiek, en de ergonomie is correct. Zoals we steeds vaker zien werkt het infotainmentsysteem met een touchscreen (7 duim) dat bovenop het dashboard staat. Met Apple CarPlay en Android Auto is het bijzonder volledig.

Praktisch?

Ondanks de relatief compacte afmetingen biedt de Kona heel wat plaats aan zijn passagiers: de interieurruimte vooraan en achteraan is voldoende, al hadden we achteraan graag iets meer plaats gezien. De koffer is 361 liter groot, en 1.143 liter met de in twee delen (40/60) neerklapbare achterbank. De kleppers in dit segment doen beter.

Motoren: binnenkort twee elektrische versies

Bij de lancering biedt Hyundai maar twee motoren aan: een 1.0 T-GDi van 120 pk (driecilinder turbobenzine) en een 1.6 T-GDi van 177 pk (viercilinder turbobenzine). Het gamma is dus bijzonder beperkt, temeer omdat de eerste alleen als voorwielaandrijver met manuele zesversnellingsbak beschikbaar is, en de tweede met vierwielaandrijving en zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Volgend jaar volgen er nog twee diesels (1.6 van 115 en 133 pk) en twee elektrische versies.

Onderweg

Op de baan wordt het al snel duidelijk: Hyundai heeft geleerd hoe het een chassis moet ontwerpen. De Kona rijdt plezierig en levendig, en kan vlot mee met het verkeer. De driecilinder is bruisend en pittig, de 1.6 T-GDi ronduit sportief, met acceleraties en hernemingen die sommige Duitse premiumberlines kan doen schrikken. Helaas is hij ook luidruchtig, en klinkt hij niet zo sexy als zijn prestaties doen vermoeden. Hetzelfde geldt voor de schokdemping: de Kona kleeft aan het asfalt, maar de passagiers krijgen iets meer schokken te verwerken dan gebruikelijk. Al is het niets… wereldschokkends.

Uitrusting

De Kona krijgt een hightech uitrusting: van geventileerde zetels via een automatische noodremfunctie met voetgangerherkenning tot een vermoeidheidswaarschuwing, een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en een verwarmd stuur. Er ontbreekt dus weinig. Er is zelfs een head-updisplay in kleur! Alleen een adaptieve snelheidsregelaar vinden we niet terug.

Prijzen

Hyundai zet zijn Kona in de markt vanaf € 17.899. Dat lijkt op het eerste gezicht veel, maar de versie met 120 pk is al rijkelijk uitgerust (manuele klimaatregeling, verwarmde spiegels, getinte ruiten, automatische koplampen,…). Er zijn vier uitrustingsversies (Air, Twist, Launch en Luxury Launch), maar de 1.6 T-GDi is alleen beschikbaar in het hoogste uitrustingsniveau, met een prijskaartje van bijna… € 30.000. Zoals gewoonlijk bij Aziatische merken is de optielijst relatief beperkt.

Besluit

Ja, we zijn overtuigd. Omdat Hyundai een drukbezette markt betreedt met een product met een eigen esthetische persoonlijkheid. Omdat de Koreanen breken met het verleden en hoger mikken, met krachtigere motoren, een volledige uitrusting en vierwielaandrijving. Sommige plooien moeten nog worden gladgestreken, maar het succes van de Kona lijkt verzekerd.