François Piette

3 JUL 2015

Hyundai Tucson: altijd hoger mikken

De Hyundai ix35 is niet meer, leve de Tucson. De Zuid-Koreanen halen de originele naam weer uit de koelkast voor hun bestseller. Het meest verkochte model van het merk in België werd volledig vernieuwd met maar één doel: de premiummerken stokken in de wielen steken.

De vroegere Tucson was vooral populair door zijn lage prijzen. Bij de ix35 was het financiële argument niet langer de voornaamste aankoopreden, want de klanten zagen er vooral een auto met aantrekkelijk design in. Die evolutie is vandaag nog meer uitgesproken met de nieuwe Tucson: er moest niet bespaard worden op de kwaliteit en dat voel je meteen.

SUV’s: belangrijke markt voor Hyundai

Bij Hyundai is één op de vier verkochte auto’s een SUV. Sterker nog: de ix35 is momenteel niet alleen de beste verkopende Hyundai maar ook de populairste in de klasse van de SUV’s uit het C-segment. Er rust dus een zware last op de schouders van de nieuwe Tucson. Hyundai nam bijgevolg geen enkel risico: de Tucson behoudt de robuuste genen van de vorige modellen maar heeft strakkere, dynamischere lijnen. Hij gooit het concept niet helemaal om, maar is een logische evolutie van de ix35.

Zeer verzorgd

In het interieur heeft Hyundai grote inspanningen geleverd. De Tucson heeft een afwerking van het hoogste niveau die zijn Europese concurrenten niets hoeft te benijden. De kwaliteit van de kunststoffen, de assemblage en de verzorgde presentatie zouden niet misstaan in het premiumsegment. De sfeer is vrij somber maar best aangenaam, zeker met het grote panoramische open dak. Geen reden tot klagen dus. Zowel voorin als achterin worden de passagiers verwend: de voor- en achterzetels zijn verwarmd en de voorzetels ook geventileerd.

Verleid

Uit een toertje rond de auto blijkt dat Hyundai aandacht had voor detail: de elektrische kofferklep opent wanneer je in de buurt van de achterbumper blijft staan, de koffer is groot (512 liter) en vormt een vlakke vloer met neergeklapte achterbank (helaas gaat dat niet vanuit de koffer), de hoek van de achterbankleuning is instelbaar, … Nog meer goed nieuws is het nieuwe multimediasysteem met internetverbinding en enkele apps.

En er is meer

De ix35 kreeg kritiek op zijn weinig innovatieve uitrusting. De Tucson is beter gewapend en haalt de achterstand in. De nieuwkomer is uitgerust met een automatische noodrem met drie niveaus: voetgangers, stad en buiten de bebouwde kom. Voor wie moeilijk parkeert, heeft de Tucson ook actieve parkeerhulp, parallel en haaks op de weg. Er is ook een systeem dat je op de juiste rijstrook houdt met geluidswaarschuwing en reacties in het stuurwiel. Alleen een adaptieve snelheidsregelaar ontbreekt.

Motoren

De motoren zijn allemaal bekend: de 1.6 GDI benzine met 135 pk, 1.6 T-GDI benzine met 177 pk (verkrijgbaar met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling) en als diesels de 1.7 met 115 pk, de 2.0 met 136 pk en de 2.0 met 184 pk. Die laatste twee kunnen de linkervoet ontlasten met een automaat (zes versnellingen). Ook al wordt hij vooral met twee aangedreven wielen verkocht, als ‘voorbeeldige SUV’ is de Tucson ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving bij de sterkste motoren.  

Even testen op de Autobahn

Eindelijk zitten we in de langverwachte nieuwe Tucson. De ix35 kreeg kritiek op zijn middelmatige dynamische prestaties. Volgens het merk scoort de Tucson op dat vlak beter. We hebben het Hyundai-center in Frankfurt amper verlaten of we rijden al op de Autobahn met de 184 pk sterke dieselversie met automaat en vierwielaandrijving. Eerste vaststelling: zelfs bij (in België) illegale snelheden blijft het opmerkelijk stil. De diesel klettert niet te veel, terwijl windgeluiden goed beperkt worden.

Helaas

Dan volgt een leuke, bochtige weg. Helaas blijkt al snel dat de beloftes qua dynamiek niet waargemaakt worden: de stuurbekrachtiging is te sterk ontdubbeld, de schokdemping is te soepel, de banden kunnen beter en bij het remmen treedt wat instabiliteit op. Dat maakt de Tucson minder geschikt voor een enthousiaste rijstijl. De Tucson voelt hard aan op een slecht wegdek en slaagt er niet in om koetswerkbewegingen onder controle te houden bij een hoger tempo. Bewegingen schaden de nauwkeurigheid en de remmen missen uithouding. Liefhebbers van haarfijne trajecten, dit is niets voor jullie.

De motor met 184 pk is dan weer boven alle kritiek verheven: gewillig bij alle toerentallen en stil. De automaat mocht wel sneller reageren en zet ook meer aan tot een ontspannen rijstijl.  

Uitstekend uitgerust

De Tucson staat vanaf midden juli bij de dealers en is aanvankelijk alleen beschikbaar als Launch Edition. De prijs is stevig (29.649 euro voor de GDI benzine met 135 pk en 32.149 euro voor de CRDi 115 pk), maar dat kun je ook van de uitrusting zeggen: leder, verwarmde zetels, alu velgen (17 of 19 duim), veel veiligheidssystemen, automatische grootlichten, automatische klimaatregeling, parkeersensoren voor en achter, …

Volstaat dat niet, dan zorgt de Luxury Launch Edition (alleen met de 2.0 CDRi en 1.6 T-GDI) ook nog voor een verwarmd stuur, geventileerde zetels, led-koplampen, een dodehoeksysteem en zelfs een panoramisch dak. De prijzen stijgen dan naar 33.149 euro tot 41.099 euro. Om de prijzen van het volledige gamma en de instapversies te kennen, moet je dus nog even geduld oefenen. Hyundai kondigt een CO2-uitstoot aan van 115 tot 119 g/km in de Tucson CRDi.

Hyundai biedt ook een garantie van vijf jaar zonder kilometerbeperking, een referentie in de sector.

Conclusie

De chiquere Tucson klimt hogerop in vergelijking met de ix35. Het is een aangename auto die zijn Europese concurrenten niets hoeft te benijden op het vlak van afwerking, presentatie of uitrusting. Alleen de dynamiek van het rijgedrag loopt achter. Dit mooie en goed gebouwde product kost zoals verwacht ook iets meer. Het blijft afwachten of de klanten deze evolutie willen volgen.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie