Tot nu toe werd de F-Type alleen verkocht met twee romige motoren: een V6, met 340 of 380 pk, en een V8, die tot 575 pk produceerde. Potige motoren waarmee de F-Type de handschoen opnam tegen de Porsche 911. Maar bij Jaguar zien ze het breder: sinds de ontwikkeling van de F-Type werd er al aan een instapversie met viercilinder gedacht. Diens lancering werd opgeschoven naar het midden van de levensduur van dit model om de verkoopcijfers een boost te kunnen geven.

Gloednieuwe motor

Onder de motorkap vinden we een viercilinder uit de nieuwe Ingenium-familie, die twee liter groot is. Dankzij een “Twin Scroll”-turbo produceert hij 300 pk en 400 Nm. De instapversie van de F-Type is alleen beschikbaar met een achttrapsautomaat. Vierwielaandrijving of een manuele versnellingsbak zijn nergens te bespeuren. Maar dat is hoegenaamd niet erg.

Gewijzigde details

De F-Type maakt van de inhuldiging van de nieuwe motor gebruik om zijn uitrusting te herbekijken, onder meer op vlak van veiligheid: een autonome noodremhulp, verkeersbordherkenning, adaptieve snelheidsregelaar en rijstrookassistentie vullen de aangeboden uitrusting aan. Om deze instapversie te herkennen, moet je naar de uitlaat kijken: dit model heeft recht op een enkele centrale uitlaat.

De klank

Hoe zit het met de klank? De F-Type heeft het immers ook van zijn theatrale sportiviteit met zoetgevooisde en kristalheldere V6 of wilde en donderende V8. Met de viercilinder vrezen liefhebbers van sound wellicht voor een ingesnoerde of zelfs banale klank. Maar Jaguar werkte aan de in- en uitlaat. Wees dus gerust: de viercilinder start met een diepe bariton, die luider wordt naarmate de toeren toenemen. De klank blijft steeds diep en wordt nooit echt scherp zoals bij de V6, maar is niet minder indrukwekkend. Een optionele sportuitlaat met knop op de middenconsole zorgt voor extra accenten.

Punch!

Maar er is meer dan alleen de klank van zijn viercilinder: de F-Type sprint naar 100 km/u in 5,7 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u. De V6 van 340 pk doet nauwelijks beter en we vragen ons af of het verschil op de weg echt merkbaar is. De automaat blijft zichzelf: de achttraps is intelligent, snel en zacht waar nodig.

Maar vooral…

De viercilinder zet vooral 52 kilogram minder op de vooras. Dat maakt een enorm verschil op de weg: de levendige en precieze F-Type wordt messcherp met een lichtere vooras. In de bochten kan je hem op de millimeter plaatsen. De achterkant komt uiteraard kijken als je rechtervoet erom vraagt, en een schuiver is makkelijk beheersbaar want de balans van de auto is door de lichtere motor meer in evenwicht.

Coupé of cabriolet?

Kiezen voor een van beide koetswerken is vooral een kwestie van smaak en rijstijl. De specifieke ophanging en mindere stijfheid van de cabriolet (die nochtans al heel stijf is) maken hem comfortabeler, maar minder snedig en iets speelser op de achteras. De coupé is stugger opgehangen en is het ideale wapen om bochten met chirurgische precisie te nemen. Maar hij isoleert je meer van de klank van de viercilinder…

Prijzen

De viercilinder doet de instapprijs drastisch zakken: € 57.529 voor de coupé en € 64.649 voor de cabriolet. De R-Dynamic-afwerking kost ongeveer € 5.000 extra. Nog steeds een stevige prijs, temeer omdat de standaarduitrusting aan de beperkte kant blijft. Ter vergelijking: de V6 met automaat begint vanaf € 69.240. In alle gevallen moet je op zo’n € 10.000 extra rekenen voor een goed uitgeruste auto. De concurrentie bestaat vooral uit de Porsche 718 Cayman, die met PDK € 58.538 kost. Diens standaarduitrusting doet het trouwens niet veel beter dan die van de Jaguar…

Besluit

De vrees voor een makke en onmuzikale motor is volledig ongegrond. Met deze viercilinder is de F-Type levendiger dan ooit, en zijn lichtere vooras geeft hem chirurgische precisie. De Jaguar verliest niets van zijn karakter, integendeel. Met een lagere instapprijs en stevige prestaties is deze versie misschien wel de beste F-Type van het pak. Hij zal de verkoopcijfers dus zonder problemen een boost geven.