Dat kondigden de kranten “De Tijd” en “L’écho” vandaag aan. De regering-Michel opent de jacht op “valse hybrides” via een nieuwe belasting die vanaf 2020 wordt ingevoerd. Wat de regering onder de term verstaat, is nog niet duidelijk. Op het eerste gezicht lijkt ze te mikken op grote plug-inhybrides genre Audi Q7 e-tron, BMW X5 40e, Porsche Cayenne E-Hybrid en Volvo XC90 T8. De maatregel lijkt verrassend, maar heel wat gebruikers profiteren van de fiscale voordelen van de auto’s zonder ze correct te gebruiken en regelmatig op te laden.

De andere merkwaardige maatregel is de fiscale aftrekbaarheid van auto’s, die grondiger herbekeken zal worden. Zo zullen elektrische auto’s niet langer voor 120% in te brengen zijn, maar voor 100%. De maatregel zou met terugwerkende kracht van toepassing zijn op auto’s die al ingeschreven zijn. Een merkwaardige beslissing, temeer omdat Wallonië een (te?) ambitieus plan aankondigt om tegen 2030 geen diesels meer te verkopen. De federale overheid en de gewesten werken dus duidelijk niet vlot samen. En dat terwijl mobiliteit steeds groener moet worden…