Geschikte motor
De GS 450h staat nog altijd in de catalogus, maar met deze 300h verdubbelt Lexus zijn aanbod in België. Deze keer worden niet de BMW 535d en Audi A6 3.0 TDI biturbo geviseerd, maar de meer bescheiden 520d, A6 2.0 TDI en Mercedes E200-220 CDI. Goed nieuws, want het zijn die versies die het meest verkopen.
Dieselmarkt
De cijfers zijn zeer uitgesproken: 81 procent van de gezinswagens uit het E-segment zijn bedrijfswagens en bijna allemaal (92 procent) rijden ze op diesel. Deze massale ‘verdieseling’ doet de commerciële kansen van de Lexus benzinehybride geen goed, zeker omdat maar 43 procent een berline is. De GS is alleen beschikbaar als berline en wordt zo veroordeeld tot een figurantenrol: Lexus hoopt 150 exemplaren te verkopen in 2014.
Stevige troeven
Voor een basisprijs van 44.500 euro heeft de GS 300h nochtans zeer stevige argumenten: een gecombineerd vermogen van 223 pk, een CO2-uitstoot van 109 g/km (4,7 l/100 km) en beperkte onderhoudskosten zonder versnellingsbak of koppeling en met remschijven die levenslang meegaan omdat de elektromotor een groot deel van de vertraging op zich neemt.
Alles onder controle
Binnenin is het een plezier om opnieuw kennis te maken met het Lexus-universum: een hoogwaardige afwerking, een verzorgde sfeer en goede smaak, perfecte beheersing van geluid en trillingen, … Bij Lexus bouwt men met zorg, raffinement en duurzaamheid. En als de machinekamer begint te werken, blijft het plezier duren.
Stilte, we rijden
Bij lage snelheden wordt de voorkeur gegeven aan de elektromotor, die zorgt voor een bijzondere stilte in het interieur. Een sterkere duw op het gaspedaal maakt de 2.5 viercilinder wakker. Het geluid van die laatste heeft niet de elegantie van de V6 uit de 450h, maar het doffe gebrul van de vier ‘potten’ blijft goed geïsoleerd.
Het refrein wordt herhaald wat de prestaties betreft: de zachte werking van deze Lexus zet niet aan tot gekke dingen maar als het moet, maakt de vlotte en geleidelijke acceleratie leuke chicanes mogelijk.
Pas je aan
Natuurlijk is het door de agressieve allures van dit beest en de optionele F-Sport-afwerking verleidelijk om hem de sporen te geven. Terwijl het onderstel een correct evenwicht biedt, blijft de bediening nogal vaag. Het rempedaal is te brutaal, de besturing voelt weinig natuurlijk aan en de acceleratie is heel geleidelijk en reageert niet snel genoeg.
Je moet begrijpen dat deze auto zich het best laat waarderen, en zelfs proeven, bij een relatief hoog maar vooral soepel ritme, waarbij je bruuske manoeuvres het best vermijdt. Zonder inspanning valt het verbruik terug tot minder dan 7 l/100 km.
Fiscaliteit
Voor bedrijven biedt Lexus de Business-afwerking met een nettoprijs van 44.750 euro. De Lexus is ook zeer concurrentieel is qua fiscaliteit. Het VVA, de aftrekbaarheid en de BIV (in Vlaanderen) zijn onklopbaar. Inwoners van Brussel en Wallonië worden dan weer bestraft met een BIV van 2.478 euro.
Conclusie
In een markt die zweert bij diesel heeft deze hybride Lexus logischerwijze niet veel kansen. Dat is des te jammer omdat hij over stevige troeven beschikt en zich heel ontspannen laat rijden, wat goed past bij de huidige verkeersomstandigheden. Bedrijven doen er goed aan deze auto te overwegen voor hun kaderleden, want met deze motor kan de GS eindelijk ook de Europese markt verleiden.