Voor de presentatie schotelde Lexus ons een aantrekkelijk programma voor. De auto’s staan te wachten op de luchthaven van Milaan en worden de dag erop op de luchthaven van München verwacht. Meer dan 700 kilometer dwars door de Alpen, van Noord-Italië via Zwitserland en Oostenrijk tot in Beieren.
Wanneer we de luchthaven buitenkomen, staan de Lexussen parallel naast elkaar braaf op ons te wachten. En ze snijden ons meteen de adam af: de LC 500(h) is nog veel mooier dan op foto. Wat een model!
De LC 500 is tegelijk sexy en complex, met een agressieve en gedurfde blik. De rode metaallak Radiant Red doet zijn vormen alle eer aan. Het interieur, een combinatie van okerkleurig leder en alcantara, past perfect bij het koetswerk.
Van concept tot productiemodel
De LC wil een emotionele dimensie toevoegen aan de Lexus-producten, die op zich al heel wat kwaliteiten bezitten. Hij houdt het gloednieuwe GA-L-platform (Global Architecture – Luxury) boven de doopvont, dat ook op toekomstige modellen gebruikt zal worden. De designers en interieurs werkten nauw samen om het productiemodel zo goed mogelijk te laten aanleunen bij het oorspronkelijke concept. Zo kreeg de ophanging vooraan de nodige aandacht om de lage lijn van de motorkap te bewaren, en werd het zwaartepunt met 51 centimeter zo laag mogelijk gehouden.
De gewichtsverdeling is bijna ideaal, met 52% van het gewicht op de vooras bij de LC 500, en 51% bij de LC 500h. Voor de samenstelling van de veiligheidskooi werden er verschillende materialen gebruikt, waaronder staal met hoge trekweerstand, aluminium (onder meer voor de koetswerkpanelen) en met koolstofvezel versterkt plastic. Het finale doel? Een zo hoog mogelijke stijfheid en een zo laag mogelijk gewicht. Dat laatste is niet helemaal gelukt: Lexus geeft tussen 1.935 en 2.020 kilogram op naargelang de versie en motor…
V8 vs V6
Onder de motorkap laat Lexus je de keuze tussen een extraverte atmosferische 5.0 V8 en een bravere, eveneens atmosferische 3.5 V6 die gekoppeld is aan de meest recente hybridetechnologie waar Toyota en Lexus gespecialiseerd in zijn. De 299 pk sterke V6 beschikt dankzij de elektromotor over een totaalvermogen van 359 pk. Het geheel is gekoppeld aan een complexe automaat, die “Multi Stage Hybrid” heet en een continu variabele transmissie met drie kunstmatige verzetten koppelt aan een versnellingsbak met drie verzetten, goed voor negen in totaal. Voeg er nog een tiende als overdrive aan toe, en het geheel klinkt bijzonder ingewikkeld.
De 477 pk sterke V8 speelt het klassieker, weliswaar met een tientrapsautomaat als première in deze categorie. In de “Sport”-modus beperkt hij zich tot acht verzetten…
De 44,6 kW sterke batterij in de LC 500 hybride ruilt zijn nikkelmetaalhydridetechnologie in voor het lichtere en compactere lithium-ion en schuilt achter de achterzetels. Daardoor wordt de koffer een twintigtal liter kleiner: van 197 liter in de 500 tot 172 liter in de 500h.
Opties? Amper
Qua rijhulp krijgt de LC een aanrijdingswaarschuwing, adaptieve snelheidsregelaar, fileassistentie, rijstrookassistentie, automatische koplampen en verkeersbordherkenning.
De catalogus, prijslijst en optielijst doorbladeren is een verademing als je naar de premiumconstructeurs kijkt die met een telefoonboek afkomen. Bij deze Lexus is het eenvoudig: twee modellen, een hybride en een gewone, die allebei € 109.190 kosten. De optielijst? Ook beperkt tot twee keuzes: metaallak (€ 1.200) en een Sport+-pakket (€ 11.300). Dat omvat een luxueuzere afwerking (uitvoerig gebruik van alcantara en koolstofvezel in het interieur), geweldige 21-duimsvelgen, een dak in koolstofvezel en enkele “plus”-technologieën: een actieve achtervleugel, een variabel bekrachtigd stuur, achterwielsturing en een sperdifferentieel.
Stap in de LC en je zit omgeven als in een cocon, met laag geplaatste zetels. De afwerking staat op hoog niveau, met slechts enkele onvolmaaktheden die hem weghouden van de top. Geweldige details, zoals het ontwerp en de integratie van de handgrepen voor de passagiers, en het originele ontwerp van de middenconsole botsen met de banale ventilatieroosters aan de zijkanten. Dan zijn er de twee “robotoren”, de bizar geplaatste bedieningsstaafjes aan weerszijden van het instrumentenpaneel en ergonomische missers, waardoor je twee stappen nodig hebt om het opbergvakje op de middenconsole te openen. Het head-updisplay en de bediening van de centrale keuzeknop maken veel goed.
Grand Tourisme
Lexus beklemtoont dat de LC als “grand tourer” moet worden beschouwd. Een blik op zijn agressieve looks geeft je meteen zin om de V8 de sporen te geven. Een druk op de startknop en theater verzekerd? Niet meteen… De V8 klinkt aangenaam, maar drukt zich pas vanaf 3.500 tot 4.000 tpm echt uit, om bij 7.200 tpm de rode zone te bereiken. Heel leuk, maar de chassisafstelling lijkt dat tempo niet echt te kunnen smaken, vooral niet op bochtige wegen. Enkele scherpere bochten onthullen een onderstuurd karakter en een streng ESP, zelfs in de radicale Sport+-modus, die nochtans boven Eco, Comfort, Normal en Sport staat. Als de weg wat minder extreem wordt, vindt de LC 500 het goede ritme en rijgt hij de bochten efficiënt en met een geruststellende balans aan elkaar. De remmen zijn goed, en hebben een degelijke beet. Het comfort blijft op niveau, ondanks een beperkte veerweg en een relatief stevige demping. Lexus heeft gelijk: dit is een GT, geen sportwagen. Een vulkanisch temperament? Even wachten op de LC-F.
De rationele keuze?
De hybrideversie is coherenter en past beter bij het GT-label dat de constructeur hem wil opspelden. De V6 klinkt ook aardig, zij het kunstmatiger, en het samenspel tussen benzine en elektriciteit gebeurt transparant en efficiënt, net als de werking van de verrassende “Multi Stage”-automaat. Die lijkt bijna vloeiender en alerter dan die van de V8. De hybride aandrijflijn heeft minder karakter dan de V8, maar het chassis staat hem beter. Grand Tourisme staat deze LC 500h perfect. Een fiscaal interessanter prijskaartje en een gunstiger verbruik zorgen ervoor dat hij wellicht de populairste keuze wordt.